Mówi się, że samochód to wynalazek z końca XIX wieku. To jakim cudem już w 1815 roku ludzie jeździli samochodem? I to pojazdem skonstruowanym przez polsko-czeskiego wynalazcę – Józefa Bożka? (Wiktor Niedzicki i „Technicznie proste”).
Józef Bożek – utalentowany wynalazca bez talentu do pieniędzy
Józef Bożek miał talent do mechaniki i żadnych zdolności do zdobywania lub utrzymania pieniędzy. Urodził się w Bierach niedaleko Bielska na Śląsku Cieszyńskim. Był synem młynarza. Ukończył gimnazjum w Cieszynie i przeniósł się do Brna, gdzie studiował mechanikę i matematykę. Później studiował na Wydziale Filozoficznym Uniwersytetu Praskiego. Od 1806 r. był mechanikiem i zegarmistrzem w Instytucie Politechnicznym w Pradze.
Zegar, warsztat tkacki i protezy dla inwalidów wojennych
W Wikipedii można znaleźć informacje, że skonstruował precyzyjny zegar dla Instytutu Astronomicznego, a także automatyczny warsztat tkacki i postrzygarkę sukna. Powstała również maszyna do szlifowania zwierciadeł.
Najciekawszym osiągnięciem Józefa Bożka były liczne protezy rąk i nóg dla inwalidów wojennych.
Był to początek XIX wieku, czasy wojen napoleońskich. W Europie tysiące inwalidów czekały na pomoc. Protezy rąk Józefa Bożka pozwalały ponoć nawet na pisanie. Ręczne, gęsim piórem.
Rosyjski oficer Daniluk, weteran bitwy pod Dreznem utracił obie nogi poniżej kolan. Nasz wynalazca skonstruował dla tego żołnierza protezy, które umożliwiały jazdę konną i chodzenie po schodach bez kul. Po prostu niesamowite.
Powóz Józefa Bożka z napędem parowym jeździł już w 1815 roku
W tym czasie w kopalniach i hutach pojawiły się pierwsze maszyny parowe. Były ogromne. Bożek skonstruował małą maszynę parową i zbudował pierwszy na kontynencie europejskim powóz z napędem parowym. Woził nim w 1815 roku pasażerów po ulicach Pragi. Pojazd miał kierownicę, hamulec i zawieszenie na resorach. Wkrótce, w 1817 roku, zwodował łódź z parowym silnikiem napędzającym koła łopatkowe. Niestety, nie udało się uruchomić produkcji żadnego wynalazku. Pieniądze zebrane na ten cel w czasie pokazu w 1817 roku zostały… ukradzione.
Konstruktor nadal projektował wagony kolejowe i urządzenia wodociągowe, ale dużych pieniędzy nie zarobił. Tak bywa z wynalazcami.
Posłuchaj audycji Wiktora Niedzickiego „Józef Bożek” z cyklu Technicznie proste:
Możesz też odwiedzić kanał CiekaWizja na YouTube, na którym Wiktor Niedzicki pokazuje, jak działa świat, prowadzi fascynujące rozmowy z ekspertami oraz prezentuje eksperymenty naukowe, które może wykonać każdy z nas.
Słuchaj programu Wiktora Niedzickiego „Technicznie proste” od poniedziałku do piątku o 10:30 tylko w Radiu Pogoda.
Przeczytaj też:
- O robieniu selfie mówi Wiktor Niedzicki w audycji „Technicznie proste”
- Czy warto kupić oświetlenie LED – zastanawia się Wiktor Niedzicki w audycji „Technicznie proste”
- Jakie są możliwości wykrywania promieniowania – wyjaśnia Wiktor Niedzicki w audycji „Technicznie proste”
- Jak powstał koc ratowniczy
- Jak działa knot? – wyjaśnia Wiktor Niedzicki w audycji „Technicznie proste”
- Jak działa kuchenka indukcyjna – podpowiada Wiktor Niedzicki w audycji „Technicznie proste”
- Dwoma palcami
- Jakie oświetlenie LED-owe wybrać? – podpowiada Wiktor Niedzicki w audycji „Technicznie proste”
- Wirujący guzik
- Czy będziemy zbędni? – zastanawia się Wiktor Niedzicki w audycji „Technicznie proste”
- Jak z jajka zrobić… piłeczkę?
- Jak dojechać? Wiktor Niedzicki w audycji „Technicznie proste” o nawigacji satelitarnej
- Jak powstał inteligentny opatrunek – wyjaśnia Wiktor Niedzicki w audycji „Technicznie proste”
- Kto nas szpieguje? – wyjaśnia Wiktor Niedzicki w audycji „Technicznie proste”
- Pora na Radio Pogoda – spotkanie z Wiktorem Niedzickim!
- Żadnej chemii! A co, jeśli wszystko jest chemią? Wyjaśnia Wiktor Niedzicki w audycji „Technicznie proste”