Nowe badanie dowodzi, że warto uczyć się języków obcych, żeby zachować dobrą kondycję mózgu do późnej starości. Nauka języka daje silny impuls dla starzejących się umysłów.
Co więcej, nie trzeba w obcym języku mówić płynnie. Już samo ćwiczenie go wystarczy, by było to korzystne dla mózgu.
Nauka języków skuteczna jak ćwiczenia mózgu
Autorzy badania z Baycrest Centre for Geriatric Care odkryli, że osoby starsze, które uczyły się hiszpańskiego, wykazały taką samą poprawę funkcji poznawczych, jak inna grupa osób w podobnym wieku uczestniczących w serii ćwiczeń mózgu mających na celu poprawę konkretnych umiejętności poznawczych. Co więcej, badani, którzy uczyli się hiszpańskiego, twierdzili, że bawili się znacznie lepiej niż inni. Badanie zostało opublikowane w czasopiśmie Aging Neuropsychology and Cognition.
„Wyniki te są ekscytujące, ponieważ wskazują, że osoby starsze mogą czerpać korzyści poznawcze z przyjemnej aktywności, w której chętnie uczestniczą, niezależnie od tych korzyści” – mówi dr Jed Meltzer, główny autor badania i naukowiec zajmujący się neurorehabilitacją.
Języków warto uczyć się w każdym wieku
Liczne wcześniejsze badania wykazały, że dwujęzyczność lub umiejętność płynnego mówienia w dwóch językach pomaga w zapobieganiu lub opóźnianiu wystąpienia demencji. Te badania są jednak jednymi z pierwszych, które sprawdzają, czy samo uczenie się innego języka może przynieść podobne korzyści dla mózgu.
„Uczestnicy naszego badania wykazali znaczną poprawę funkcji poznawczych, nie osiągając biegłości w języku hiszpańskim, co sugeruje, że nie trzeba być dwujęzycznym, aby mózg mógł odnieść korzyści z pracy z innym językiem” – wyjaśnia dr Ellen Białystok z York University. „To zachęcające, ponieważ dwujęzyczność jest często osiągana we wczesnym okresie życia i trudna do osiągnięcia w wieku dorosłym, podczas gdy na naukę innego języka możemy zdecydować się w każdym wieku i także czerpać korzyści poznawcze, z których korzystają osoby dwujęzyczne”.
Jak przeprowadzono badanie
W badaniu wzięła udział grupa 76 osób w wieku od 65 do 75 lat. Wszyscy uczestnicy mówili tylko jednym językiem, byli ogólnie zdrowi poznawczo, nigdy w życiu nie uczyli się hiszpańskiego i nie uczyli się żadnego innego języka obcego w ciągu poprzedniej dekady.
Badacze przypisali każdą osobę do jednej z trzech grup: treningu językowego, treningu mózgu lub grupy kontrolnej bez żadnych zajęć. W sumie przez 16 tygodni uczestnicy spędzali 30 minut dziennie na nauce języka hiszpańskiego w aplikacji językowej Duolingo lub wykonywali zadania związane z mózgiem na platformie BrainHQ by Posit Science.
Jednocześnie zarówno przed, jak i po tym 16-tygodniowym okresie wszyscy uczestnicy mieli testowane zdolności poznawcze. Testy przeprowadzone w tym celu były w rzeczywistości dość podobne do zadań na platformie BrainHQ by Posit Science. Dodatkowo po 16 tygodniach badacze sprawdzili, jak pilnie każda osoba trzymała się ustalonej rutyny i zapytali uczestników, jak bardzo podobają im się zadania.
Nauka języków przyjemniejsza niż trening mózgu
Uczestnicy przypisani do grup językowej oraz treningu mózgu wykazali bardzo podobną poprawę w dwóch ważnych kategoriach poznawczych: pamięci roboczej i funkcji wykonawczych . Te dwie kategorie dotyczą zdolności osoby do skupienia się, unikania rozpraszania uwagi i radzenia sobie z sprzecznymi informacjami. Jednak grupa hiszpańska miała znacznie lepszy czas na naukę z Duolingo, a także trzymała się swoich harmonogramów nauki bardziej konsekwentnie niż inni.
Przeczytaj też:
- Sen zdrowy dla mózgu: nie za długi i nie za krótki
- Jedzenie dobre dla mózgu [POSŁUCHAJ]
- Spacerowanie może usprawnić mózg
- Mindfulness: Czy trening uważności może zmienić mózg?
- REM i NREM. Co się dzieje w tych fazach snu
- Choroba Alzheimera – 10 wczesnych objawów