Paczki i przesyłki – jakie mamy prawa i obowiązki, jako zamawiający? Kiedy możemy odesłać towar i odzyskać pieniądze? Wyjaśniamy.
Europejskie Centrum Konsumenckie przygotowało zestaw porad skierowanych do osób, które zamawiają różnego rodzaju paczki i przesyłki i nie są pewne, do czego mają prawo, jeśli okaże się, że dostawca nie wywiązał się z umowy.
Kto odpowiada za uszkodzenie lub zgubienie przesyłki?
Za zagubienie lub uszkodzenie zamówionej paczki odpowiedzialność ponosi sprzedawca, ponieważ to on jest stroną umowy. Wyjątkiem od tej reguły jest wówczas, jeśli wybierzesz inną firmę kurierską niż proponowana przez sprzedawcę.
Czy sprawdzać przesyłkę po jej dostarczeniu?
Nie ma takiego prawnego obowiązku, jednak jest to bardzo przydatne w przypadku uszkodzenia towaru. Jeśli opakowanie przesyłki jest uszkodzone i zobaczysz to już w trakcie odbioru paczki, to koniecznie spisz protokół szkody. Możesz też odmówić przyjęcia przesyłki. Zachowaj kopie protokołu uszkodzenia.
Brak protokołu szkody – co wtedy?
Jeśli odebrałeś paczkę, która z zewnątrz nie wydawała się uszkodzona i nie spisałeś protokołu szkody, a po otwarciu zorientowałeś się, że towar w środku jest uszkodzony, to nic straconego. Według prawa masz 7 dni na sprawdzenie przesyłki od momentu jej dostarczenia. Jeśli w tym czasie zorientujesz się, że towar jest uszkodzony, to możesz zażądać spisania protokołu przez firmę przewozową.
Reklamacja – do kiedy można ją złożyć
Na terenie Unii Europejskiej okres rękojmi wynosi co najmniej 2 lata, a odwrócenie ciężaru dowodu – co najmniej 6 miesięcy (w Polsce rok). Oznacza to, że jeżeli w ciągu pierwszych sześciu miesięcy (w Polsce roku) ujawni się wada, to sprzedawca musi udowodnić, że towar był wolny od wad przy zakupie, a nie Ty.
Paczka pod drzwiami lub u sąsiada – czy to legalne?
Choć jest to postępowanie nagminne, to tak naprawdę jest niedozwolone. Jeśli kurier zostawi paczkę pod naszymi drzwiami lub na werandzie i towar zniknie, to odpowiada za to sprzedawca (chyba że wybraliśmy inną niż polecaną przez niego firmę przewozową – wówczas odpowiada dostawca) i to on powinien zwrócić nam koszty zakupu. Wyjątkiem od tej reguły jest zostawianie przez kuriera paczki w miejscu, w którym na to pozwoliliśmy. Według prawa nie wolno też zostawiać paczki u sąsiada – firma może ją zostawić u adresata, przedstawiciela ustawowego, pełnomocnika lub pełnoletniej osobie mieszkającej z adresatem.
Odstąpienie od zakupu – o czym pamiętać?
W Polsce mamy prawo do rezygnacji z zakupu w ciągu 14 dni od chwili otrzymania przedmiotu kupionego na odległość lub poza lokalem. Jednak to prawo nie obejmuje produktów łatwo się psujących lub wykonanych na specjalne zamówienie. Od chwili zgłoszenia sprzedawcy rezygnacji z zakupu mamy kolejne 14 dni na odesłanie towaru, który chcemy zwrócić. Chcąc odstąpić od umowy, należy postępować zgodnie z procedurą zwrotu wskazaną przez sprzedawcę. Przedmiot trzeba bezpiecznie zapakować i przed odesłaniem upewnić się, na jaki adres należy ją odesłać (nie zawsze jest taki sam jak ten, z którego towar nadano). W razie wątpliwości warto zapytać sprzedawcę, pod jaki konkretnie adres odesłać przesyłkę i jak dokładnie wygląda procedura zwrotu. Za przesyłkę zwrotną płaci kupujący, pod warunkiem że przedsiębiorca właściwie poinformował go o kosztach zwrotu. Sprzedawcy często oferują swoim klientom bezpłatny zwrot, przesyłając w tym celu list przewozowy, jednak zależy to od ich dobrej woli.
Sprawdź też:
Zamawianie i odbiór przesyłek - o czym pamiętać?
Kto odpowiada za zgubioną lub zniszczoną paczkę?
Za zagubienie lub uszkodzenie zamówionej paczki odpowiedzialność ponosi sprzedawca, ponieważ to on jest stroną umowy. Wyjątkiem od tej reguły jest wówczas, jeśli wybierzesz inną firmę kurierską niż proponowana przez sprzedawcę.
Ile trwa okres rękojmi w Polsce?
Na terenie Unii Europejskiej, czyli również w naszym kraju, okres rękojmi wynosi co najmniej 2 lata, a odwrócenie ciężaru dowodu – co najmniej 6 miesięcy (w Polsce rok).
Ile mamy czasu na rezygnację z zakupu?
W Polsce mamy prawo do rezygnacji z zakupu w ciągu 14 dni od chwili otrzymania przedmiotu kupionego na odległość lub poza lokalem. Jednak to prawo nie obejmuje produktów łatwo się psujących lub wykonanych na specjalne zamówienie.