Służba cywilna – co to jest, kogo obejmuje - Radio Pogoda - słuchaj radia
Strona główna » Służba cywilna – co to jest, kogo obejmuje

Służba cywilna – co to jest, kogo obejmuje

Służba cywilna to zespół urzędników administracji rządowej w Polsce. Jej celem jest zapewnienie profesjonalnego, rzetelnego, bezstronnego i politycznie neutralnego wykonywania zadań państwa.

Korpus służby cywilnej tworzą osoby zatrudnione na stanowiskach urzędniczych w około 1800 urzędach administracji rządowej, czyli podległej Radzie Ministrów. Co istotne, stanowiska urzędnicze należy odróżniać od stanowisk politycznych oraz doradców politycznych Prezesa Rady Ministrów, ministrów i wojewodów. Osoby zajmujące stanowiska urzędnicze, czyli członkowie korpusu służby cywilnej, powinny zapewniać m.in. ciągłość funkcjonowania administracji rządowej, a ich zatrudnienie trwa niezależnie od zmian kolejnych ekip rządzących.

W skład korpusu służby cywilnej wchodzą pracownicy zatrudnieni na podstawie umowy o pracę, urzędnicy zatrudnieni na podstawie mianowania oraz osoby zatrudnione na wyższych stanowiskach. Według stanu na 31 grudnia 2019 r. korpus służby cywilnej liczy około 120 tys. członków, w tym 7890 urzędników służby cywilnej.

Konstytucyjnym zwierzchnikiem służby cywilnej jest prezes Rady Ministrów. Premier powołuje i nadzoruje pracę szefa służby cywilnej.

Kto należy do korpusu służby cywilnej

Należą do niego osoby pracujące na stanowiskach urzędniczych w następujących urzędach:

  • Kancelarii Prezesa Rady Ministrów,
  • ministerstwach oraz urzędach obsługujących komitety, których przewodniczący wchodzą w skład Rady Ministrów,
  • urzędach centralnych organów administracji rządowej, jak np.:
    • Urząd Zamówień Publicznych,
    • Główny Urząd Statystyczny,
    • Państwowa Agencja Atomistyki,
    • Wyższy Urząd Górniczy,
    • Urząd Regulacji Energetyki,
    • Naczelna Dyrekcja Archiwów Państwowych i inne,
  • urzędach wojewódzkich;
  • innych urzędach stanowiących aparat pomocniczy terenowych organów administracji rządowej, podległych ministrom lub centralnym organom administracji rządowej, np.:
    • urzędy morskie,
    • urzędy statystyczne,
    • wojewódzkie sztaby wojskowe,
    • wojskowe komendy uzupełnień i inne,
  • Krajowej Informacji Skarbowej i izbach administracji skarbowej;
  • komendach, inspektoratach i innych jednostkach organizacyjnych stanowiących aparat pomocniczy kierowników wojewódzkich oraz powiatowych zespolonych służb, inspekcji i straży, np.:
    • wojewódzkie, powiatowe i miejskie komendy policji,
    • wojewódzkie, powiatowe i miejskie komendy Państwowej Straży Pożarnej,
    • kuratoria oświaty,
    • wojewódzkie i powiatowe inspektoraty nadzoru budowlanego,
    • wojewódzkie inspektoraty weterynarii i inne,
  • Centralnym Biurze Śledczym Policji,
  • Biurze Spraw Wewnętrznych Policji,
  • Biurze Spraw Wewnętrznych Straży Granicznej,
  • Biurze Nasiennictwa Leśnego,
  • jednostkach budżetowych obsługujących państwowe fundusze celowe, których dysponentami są organy administracji rządowej.

Kto może być zatrudniony

Pracownikiem służby cywilnej może zostać każda osoba, która spełnia wymagania artykułu 4 ustawy, a więc:

  • jest obywatelem polskim (odstępstwa od tej zasady określa art. 5 ustawy),
  • korzysta z pełni praw publicznych,
  • nie była skazana prawomocnym wyrokiem za umyślne przestępstwo lub umyślne przestępstwo skarbowe,
  • posiada kwalifikacje wymagane na dane stanowisko pracy,
  • cieszy się nieposzlakowaną opinią.

Szukasz chwili wytchnienia? Zrób sobie przerwę i włącz Radio Pogoda!

Przeczytaj też:

Zobacz więcej >