Służba cywilna to zespół urzędników administracji rządowej w Polsce. Jej celem jest zapewnienie profesjonalnego, rzetelnego, bezstronnego i politycznie neutralnego wykonywania zadań państwa.
Korpus służby cywilnej tworzą osoby zatrudnione na stanowiskach urzędniczych w około 1800 urzędach administracji rządowej, czyli podległej Radzie Ministrów. Co istotne, stanowiska urzędnicze należy odróżniać od stanowisk politycznych oraz doradców politycznych Prezesa Rady Ministrów, ministrów i wojewodów. Osoby zajmujące stanowiska urzędnicze, czyli członkowie korpusu służby cywilnej, powinny zapewniać m.in. ciągłość funkcjonowania administracji rządowej, a ich zatrudnienie trwa niezależnie od zmian kolejnych ekip rządzących.
W skład korpusu służby cywilnej wchodzą pracownicy zatrudnieni na podstawie umowy o pracę, urzędnicy zatrudnieni na podstawie mianowania oraz osoby zatrudnione na wyższych stanowiskach. Według stanu na 31 grudnia 2019 r. korpus służby cywilnej liczy około 120 tys. członków, w tym 7890 urzędników służby cywilnej.
Konstytucyjnym zwierzchnikiem służby cywilnej jest prezes Rady Ministrów. Premier powołuje i nadzoruje pracę szefa służby cywilnej.
Kto należy do korpusu służby cywilnej
Należą do niego osoby pracujące na stanowiskach urzędniczych w następujących urzędach:
- Kancelarii Prezesa Rady Ministrów,
- ministerstwach oraz urzędach obsługujących komitety, których przewodniczący wchodzą w skład Rady Ministrów,
- urzędach centralnych organów administracji rządowej, jak np.:
- Urząd Zamówień Publicznych,
- Główny Urząd Statystyczny,
- Państwowa Agencja Atomistyki,
- Wyższy Urząd Górniczy,
- Urząd Regulacji Energetyki,
- Naczelna Dyrekcja Archiwów Państwowych i inne,
- urzędach wojewódzkich;
- innych urzędach stanowiących aparat pomocniczy terenowych organów administracji rządowej, podległych ministrom lub centralnym organom administracji rządowej, np.:
- urzędy morskie,
- urzędy statystyczne,
- wojewódzkie sztaby wojskowe,
- wojskowe komendy uzupełnień i inne,
- Krajowej Informacji Skarbowej i izbach administracji skarbowej;
- komendach, inspektoratach i innych jednostkach organizacyjnych stanowiących aparat pomocniczy kierowników wojewódzkich oraz powiatowych zespolonych służb, inspekcji i straży, np.:
- wojewódzkie, powiatowe i miejskie komendy policji,
- wojewódzkie, powiatowe i miejskie komendy Państwowej Straży Pożarnej,
- kuratoria oświaty,
- wojewódzkie i powiatowe inspektoraty nadzoru budowlanego,
- wojewódzkie inspektoraty weterynarii i inne,
- Centralnym Biurze Śledczym Policji,
- Biurze Spraw Wewnętrznych Policji,
- Biurze Spraw Wewnętrznych Straży Granicznej,
- Biurze Nasiennictwa Leśnego,
- jednostkach budżetowych obsługujących państwowe fundusze celowe, których dysponentami są organy administracji rządowej.
Kto może być zatrudniony
Pracownikiem służby cywilnej może zostać każda osoba, która spełnia wymagania artykułu 4 ustawy, a więc:
- jest obywatelem polskim (odstępstwa od tej zasady określa art. 5 ustawy),
- korzysta z pełni praw publicznych,
- nie była skazana prawomocnym wyrokiem za umyślne przestępstwo lub umyślne przestępstwo skarbowe,
- posiada kwalifikacje wymagane na dane stanowisko pracy,
- cieszy się nieposzlakowaną opinią.
Szukasz chwili wytchnienia? Zrób sobie przerwę i włącz Radio Pogoda!
Przeczytaj też:
- Utrata dowodu osobistego: Co robić?
- Jak założyć profil zaufany? [Trzy sposoby]
- Bezterminowe prawo jazdy to przeszłość. Sprawdź, kto i do kiedy musi je wymienić
- Podwyżki dla nauczycieli 2023
- Najniższa krajowa 2023. Sprawdź, jakie będzie minimalne wynagrodzenie