Jak założyć profil zaufany? [Trzy sposoby] - Radio Pogoda - słuchaj radia
Strona główna » Jak założyć profil zaufany? [Trzy sposoby]

Jak założyć profil zaufany? [Trzy sposoby]

Profil zaufany: jak bezpiecznie go wyrobić, przez ile czasu jest ważny i w czym pomaga? Wyjaśniamy również, czym różni się od podpisu elektronicznego. Dowiedz się, jak założyć profil zaufany.

W dobie wszechobecnej pandemii koronawirusa warto mieć możliwość załatwiania niektórych spraw całkowicie zdalnie, zwłaszcza jeśli jest się osobą starszą, schorowaną lub w jakikolwiek sposób bardziej narażoną na zachorowanie.

Dlatego można pomyśleć o założeniu profilu zaufanego, który umożliwi nam załatwienie wielu spraw urzędowych bez wychodzenia z domu. Profil zaufany to całkowicie bezpłatny, elektroniczny podpis. Gdy załatwiamy w urzędzie jakąś sprawę, musimy się wylegitymować dokumentem tożsamości. Profil zaufany jest jego elektronicznym odpowiednikiem. Jeden obywatel Polski może mieć tylko jeden profil zaufany, czyli podpis zaufany.

Czym jest profil zaufany, a czym podpis elektroniczny?

I jeden i drugi potwierdzają nasza tożsamość. Jednak są między nimi istotne różnice:

  • Podpis elektroniczny umożliwia nam załatwienie każdej sprawy, przez całą dobę. Można z jego pomocą załatwiać sprawy urzędowe, ale też podpisywać niektóre dokumenty czy e-maile. Należy pamiętać, że za wyrobienie kwalifikowanego podpisu elektronicznego trzeba zapłacić. Podpis elektroniczny jest ważny przez rok lub 2 lata. Po upływie tego czasu można przedłużyć jego ważność, ale trzeba za to zapłacić.
  • Profil zaufany służy do załatwiania tylko spraw urzędowych. Jego założenie jest całkowicie bezpłatne. Profil ten jest ważny przez 3 lata od chwili wyrobienia. Po upływie tego czasu można przedłużyć jego ważność na kolejne 3 lata – również bezpłatnie.

Załatwienie jakich spraw umożliwia profil zaufany?

  • złożenie wniosku o nowy dowód osobisty;
  • dostęp do e-recept wystawionych na Internetowym Koncie Pacjenta;
  • załatwianie spraw urzędowych przez internet;
  • wybór lekarza lub pielęgniarki podstawowej opieki zdrowotnej;
  • prowadzenie korespondencji z ZUS-em, NFZ, urzędami gminy;
  • potwierdzenie swojej tożsamości w systemach elektronicznej administracji;
  • upoważnienie bliskiej osoby do otrzymywania informacji o Twoim stanie zdrowia;
  • podpisanie dokumentu podpisem zaufanym.

Dzięki podpisowi zaufanemu tak naprawdę większość spraw, które wcześniej wymagały wizyty w urzędzie i nierzadko czekania w długich kolejkach, obecnie może być załatwiona zdalnie.

Jak założyć profil zaufany?

Można to zrobić na trzy sposoby:

  • wypełniając formularz online;
  • z pomocą bankowości elektronicznej;
  • poprzez e-dowód.

Pokażemy teraz krok po kroku, jak bezpiecznie wykonać tę czynność w każdy z tych trzech sposobów:

1. Przez formularz online

Musimy wejść na oficjalną stronę profilu zaufanego: pz.gov.pl. Tutaj w odpowiednie rubryki wpisujesz swoje dane, takie jak imię, nazwisko i numer PESEL. Potem klikasz przycisk „Zarejestruj”.

Źródło: pz.gov.pl

Następnie musisz osobiście potwierdzić wypełnienie formularza. Można to zrobić na dwa sposoby:

  • osobiście – w jednym z tzw. punktów potwierdzających. Mogą to być urzędy skarbowe, wojewódzkie czy niektóre urzędy pocztowe. Takie punkty są też dostępne za granicą. Odpowiednie punkty potwierdzające można wyszukać tutaj.
  • można też potwierdzić wypełnienie formularza online, przez kwalifikowany podpis elektroniczny, jeśli go posiadasz. Aby to zrobić, trzeba mieć na komputerze zainstalowane oprogramowanie PZ Signer.

2. Przez nasz bank internetowy

Te banki i instytucje oferują usługę zakładania profilu zaufanego:

  • T-Mobile Usługi Bankowe;
  • PKO Bank Polski;
  • Inteligo;
  • Santander;
  • Pekao;
  • mBank;
  • ING;
  • Millenium;
  • Alior Bank;
  • system Envelo Poczty Polskiej.

Gdy posiadasz konto w jednej z tych instytucji, musisz się zalogować i odnaleźć w systemie formularz zakładania profilu zaufanego. Musisz go wypełnić i wysłać bezpośrednio ze swojego konta bankowego lub systemu Envelo.

UWAGA: Pamiętaj, żeby po założeniu profilu zaufanego w systemie bankowości elektronicznej, już zawsze w przyszłości logować się do profilu przez swoje konto bankowe, bo to z nim Twój profil jest powiązany.

3. Przez e-dowód

To najbardziej „techniczny” i i najrzadziej wykorzystywany sposób zakładania profilu zaufanego. Jeśli jesteśmy posiadaczami dowodu osobistego z tzw. warstwą elektroniczną, możemy z jego pomocą założyć profil zaufany. Tego rodzaju dowód osobisty ma wbudowany chip, na którym zakodowane są Twoje dane. Profil zakłada się przez sczytanie tych danych z dowodu. Aby to zrobić, musisz mieć podłączony do swojego komputera specjalny czytnik oraz zainstalowane na komputerze oprogramowanie e-dowodu. Zamiast czytnika do sczytania danych można użyć smartfona z modułem NFC i aplikacją mobilną eDO App.

Przeczytaj też:

Najważniejsze o profilu zaufanym

Czy za wyrobienie profilu zaufanego trzeba płacić?

Jego założenie jest całkowicie bezpłatne.

Jak długo profil zaufany jest ważny?

Profil ten jest ważny przez 3 lata od chwili wyrobienia. Po upływie tego czasu można przedłużyć jego ważność na kolejne 3 lata – również bezpłatnie.

Do jakich spraw przyda się profil zaufany?

Profil zaufany służy do załatwiania tylko spraw urzędowych.

Zobacz więcej >