Zgubiłeś swój dowód osobisty? Zostałeś okradziony i straciłeś dokumenty? Co zrobić, żeby uniemożliwić przestępcom posłużenie się nimi, żeby nie mogli posługiwać się twoją tożsamością? Gdzie i jak zgłosić utratę dokumentów?
Jeśli utraciłeś dowód osobisty, najważniejsza jest szybka reakcja. Przede wszystkim trzeba zastrzec utracone dokumenty, aby zadbać o swoje bezpieczeństwo i ochronić się przed ewentualną próbą oszustwa.
Gdzie zastrzec utracony dowód osobisty
Zastrzegając utracony dowód osobisty, uniemożliwisz wykorzystanie twoich danych przez przestępców. Możesz to zrobić w banku lub przez internet z wykorzystaniem profilu zaufanego. Część banków przyjmuje zastrzeżenia również telefonicznie, pod numerem +48 828 828 828 (tylko od własnych klientów, po zdalnej weryfikacji tożsamości). Wszystkie banki w Polsce uczestniczą w systemie „Dokumenty Zastrzeżone” – ogólnopolskiej bazie dokumentów skradzionych i zagubionych.
Wystarczy zgłosić zastrzeżenie tylko w jednym banku, a informacja o zastrzeżeniu zostanie automatycznie przekazana do wszystkich placówek i firm uczestniczących w systemie „Dokumenty Zastrzeżone”. Uwaga! Utracony dowód osobisty dla własnego bezpieczeństwa trzeba zastrzec w banku, nawet jeśli nie ma się konta bankowego. Można to zrobić w dowolnym banku przyjmującym zastrzeżenia także od osób niebędących jego klientami.
Gdzie unieważnić dowód
Możesz unieważnić każdy swój dowód – zarówno e-dowód, jak i dowód wydany przed 4 marca 2019 roku.
- Jeżeli zgubiłeś dowód osobisty, powinieneś jak najszybciej unieważnić utracony dokument. Możesz to zrobić na dwa sposoby:
- internetowo, za pośrednictwem profilu zaufanego lub
- osobiście, w siedzibie urzędu gminy.
Wraz z wnioskiem o unieważnienie możesz od razu złożyć podanie o wyrobienie nowego dowodu. Jego wzór znajdziesz na stronach urzędów miast.
- Jeśli dowód osobisty został ukradziony, wystarczy, że zgłosisz to policji. Nie musisz wtedy zgłaszać utraty dokumentu w urzędzie gminy. Dowód zostanie unieważniony z dniem zgłoszenia tego faktu policji. Pamiętaj jednak, żeby utratę dowodu osobistego zgłosić także w dowolnym banku.
- Jeśli jesteś za granicą, zgłoś utratę lub uszkodzenie dowodu w konsulacie (osobiście, listownie, faksem). Po otrzymaniu twojego zgłoszenia urzędnik unieważni twój dowód.
- Jeśli myślisz, że twój dowód (dotyczy tylko e-dowodów wydanych po 4 marca 2019 roku, czyli dowodów z warstwą elektroniczną) jeszcze się odnajdzie, możesz zawiesić jego ważność na 14 dni kalendarzowych. Dzięki tej usłudze nikt niepowołany nie będzie mógł używać twojego e-dowodu. Kiedy odnajdziesz e-dowód – od razu cofnij zawieszenie. Jeśli nie cofniesz zawieszenia w ciągu 14 dni kalendarzowych od zgłoszenia zawieszenia, twój e-dowód zostanie unieważniony. Możesz to za pośrednictwem profilu zaufanego lub osobiście, w siedzibie urzędu gminy. Z tej usługi możesz skorzystać, wyłącznie jeśli zaginiony dowód jest e-dowodem wydanym po 4 marca 2019 roku.
Zobacz też:
- Profil zaufany: jak wyrobić? [PORADNIK]
- Wyrobienie paszportu: ile kosztuje?
- Paszporty – MSWiA planuje zmiany w październiku
- Jak unieważnić skradziony dowód osobisty? [PORADNIK]