Jak wygląda życie pilotów podczas pandemii? - Radio Pogoda - słuchaj radia
Strona główna » Jak wygląda życie pilotów podczas pandemii?

Jak wygląda życie pilotów podczas pandemii?

Dowiedz się, jak podczas pandemii koronawirusa wygląda praca i życie pilotów i załóg samolotów na całym świecie.

Telewizja CNN postanowiła sprawdzić, jak podczas pandemii koronawirusa radzą sobie piloci samolotów pasażerskich i towarowych.

Tak jak inni pracownicy na całym świecie, również piloci przez ostatni rok musieli borykać się z nową rzeczywistością. Pandemia COVID-19 spowodowała najostrzejsze ograniczenie lotów w historii. Linie lotnicze musiały zwolnić lub wysłać na przymusowy urlop niemal połowę swoich pilotów – wynika z sondażu Goose Recruitment i FlightGlobal. Ci piloci, którzy pozostali za sterami, musieli borykać się ze zmianami grafików, regularnymi testami i izolacją podczas pobytów w pokojach hotelowych.

Sprawdź też: Pandemia – jak wpłynęła na nasze zwierzęta domowe

Jak piloci radzą sobie z kwarantanną?

Darrell Myers jest pilotem i szefem stowarzyszenia pilotów w Luksemburgu. Lata dla towarowych linii Cargolux jako kapitan. Tak wspomina czasy pandemii:

„Obserwowaliśmy dewastację rynku lotniczego. Były takie momenty, kiedy byliśmy jedynym samolotem na niebie” – wspomina.

Kapitan Myers czasami jest testowany więcej niż raz dziennie. Żartuje, że tak już przywykł do wkładania patyczka do nosa, że pozwala już przeprowadzającym go osobom „zaskakiwać go” tym, którą dziurkę do nosa wybiera. Jeśli chodzi o pobyty w hotelach, to według niego piloci mają różne mechanizmy oswajania się z izolacją:

„Ja czasami biorę na swoje wyprawy gitarę. Uczymy się adaptować do sytuacji. Myślę jednak, że w dłuższej perspektywie będziemy dostrzegać wpływ, jaki [izolacja] na nas wywiera”- powiedział.

Zobacz: Boże Narodzenie na świecie – jak pandemia je zmieniła

Trzeba odbudować swoje umiejętności

Pierwszy oficer Jason Voudri był w trakcie zmiany pracodawców, kiedy przyszła pandemia. Przez to został uziemiony na kilka miesięcy. Gdy w końcu otrzymał zgodę na latanie, musiał odświeżyć swoje umiejętności w symulatorze, zanim był w stanie pilotować samolot linii Air Senegal. Od 8 stycznia jest w powietrzu i wie, że jest jednym z nielicznych szczęściarzy. Obecnie Voudri po każdym przylocie na lotnisko przechodzi obowiązkowe mierzenie temperatury, wypełnia formularze i wyciera wszystkie przełączniki i dźwignie w kokpicie przed oddaniem go innej załodze. Jego linie lotnicze wcześniej latały codziennie – obecnie zaledwie trzy razy w tygodniu.

Niektóre państwa zwolniły pilotów z wymogów testowych i kwarantanny, o ile przestrzegają lokalnych zasad dotyczących noszenia maseczek i zachowania społecznego dystansu. Inne z kolei wymagają pobytów w hotelu, a nawet wyłącznie w pokojach hotelowych.

Może Cię zaciekawić: Wielka Brytania: co zrobić, by tam wjechać? [WYJAŚNIAMY]

Izolacja po przylocie

Najbardziej restrykcyjna polityka wobec przylatujących załóg prowadzona jest w Hongkongu. Od zeszłego miesiąca osoby te muszą spędzić w hotelu 14 dni na kwarantannie. Firma kurierska FedEx w wewnętrznej notatce stwierdziła, że oferuje relokację tamtejszym załogom lotniczym, mając na względzie, że kwarantanny mogą prowadzić do „wydłużonych okresów izolacji” i dłuższej ozłąki z rodziną. Tajwan oraz niektóre stany Australii zaostrzyły zasady kwarantanny dla załóg w ciągu ubiegłych miesięcy, po kilku incydentach.

Międzynarodowe Stowarzyszenie Pilotów Cywilnych ostrzegło, że takie „całkowite lockdowny mogą mieć szkodliwy wpływ na zdrowie psychiczne”.

Pora na jednolite standardy?

Jak twierdzi Meidan Barr, szef Stowarzyszenia Pilotów Cywilnych w Izraelu, uważa, że obecny system nie sprzyja odbudowie sytuacji po zakończeniu pandemii. Postuluje ustanowienie światowych standardów w tej kwestii.

„Większość z nas jest zaszczepiona, ale wciąż jesteśmy testowani i wracamy do hotelu bez klucza do pokoju, czasami bez okien, otrzymując wciąż te same zimne posiłki pod drzwiami, bez możliwości spaceru lub jakichkolwiek ćwiczeń” – alarmuje Barr.

Podczas gdy większość izraelskich pilotów jest zaszczepiona, załoga pokładowa w reszcie świata wciąż na to czeka. Kilka organizacji reprezentujących pilotów ponagla swoje rządy do priorytetowego szczepienia załóg na COVID-19.

Sprawdź: Życie na włoskich wyspach bez COVID-19

Najpopularniejsze

Zobacz więcej >