Badanie wykonane w ramach projektu „Skaner MŚP” dla Biura Informacji Gospodarczej InfoMonitor pokazuje, że coraz częściej mali i średni przedsiębiorcy borykają się z problemem opóźnionych płatności ze strony klientów. Zatory mają poważne konsekwencje dla firm.
Brak wpływu z faktur przeterminowanych o miesiąc ma dziś ponad połowa przedsiębiorców z sektora małych i średnich przedsiębiorstw (MŚP). Rok temu, w analogicznym okresie, z takimi opóźnieniami borykało się 43,5% badanych. 42% przedsiębiorców potwierdza, że w ostatnim półroczu mieli faktury nieopłacone dłużej, niż 60 dni.
Najpopularniejszym sposobem na ograniczanie zatorów płatniczych są przedpłaty. Działania w tym obszarze podejmuje niecałe 60% badanych. Przedsiębiorcy starają się też rozmawiać z klientami. Na dalszym planie mamy do czynienia z radykalnymi metodami radzenia sobie z brakiem płatności – takimi jak współpraca z kancelarią prawną lub zlecanie windykacji profesjonalnej firmie.
Przeczytaj także: Jak przechytrzyć złodzieja? Wiktor Niedzicki: liczą się szczegóły
Jednocześnie niemal 43% przedsiębiorców przyznaje, że nie zrobili nic w temacie opóźnień, w związku z czym, wciąż je posiadają.
Badanie pokazuje, że opóźnione płatności wpływają głównie na brak zakupu materiałów, wstrzymanie inwestycji i problemy z regulowaniem własnych zobowiązań. W przypadku 1,3% przedsiębiorstw, opóźnione płatności wpływają na wypłaty wynagrodzeń dla pracowników.
Cieszy fakt, że w porównaniu do poprzedniego pomiaru, wzrosły pozytywne oceny kondycji swojego biznesu w MŚP. Sytuację w firmie jako dobrą lub bardzo dobrą ocenia 62,4% badanych.
Skaner MŚP
Badanie wykonano w ramach projektu „Skaner MŚP”, prowadzonego co kwartał wśród mikro, małych i średnich firm od 2009 roku. Sektor małych i średnich przedsiębiorstw stanowi przeważającą większość firm w Polsce – 99,8%.
Przeczytaj także:
Jak czyścić laptopa? [PORADNIK]
Siedzenie na zdrowie: Jak właściwie siedzieć przy biurku
5 sprytnych sposobów, które ułatwią korzystanie ze smartfona z Androidem