Tymczasowy profil zaufany - jak założyć? [PORADNIK] - Radio Pogoda - słuchaj radia
Strona główna » Tymczasowy profil zaufany – jak założyć? [PORADNIK]

Tymczasowy profil zaufany – jak założyć? [PORADNIK]

,

Tymczasowy profil zaufany: czym jest, jak go wyrobić i kiedy może się przydać? Dowiedz się, czym różni się od profilu zaufanego.

Podczas pandemii koronawirusa lepiej ograniczać – jeśli to możliwe – przebywanie w miejscach pełnych ludzi. Jeśli więc mamy możliwość np. załatwiania spraw urzędowych zdalnie, to czemu z niej nie skorzystać? Może nam w tym pomóc tymczasowy profil zaufany.

Obecnie mamy możliwość wyrobienia tymczasowego profilu zaufanego. Od profilu zaufanego różni się kilkoma szczegółami: jest ważny przez 3 miesiące, a nie przez 3 lata. Do jego założenia nie trzeba wizyty w urzędzie, nie musimy tez posiadać e-dowodu, ani konta w bankowości elektronicznej. Podczas jego zakładania jedyny kontakt z urzędem będziemy mieli podczas wideoweryfikacji wniosku, kiedy to urzędnik się z nami skontaktuje, żeby potwierdzić nasze dane.

Jak założyć tymczasowy profil zaufany

Wejdź na stronę internetową i wypełnij pola: „Nazwa użytkownika”, „Hasło” i „Powtórz hasło”.

Nazwa użytkownika” to będzie Twój login, którym będziesz się logować do tymczasowego profilu zaufanego. Taka nazwa może zawierać duże i małe litery, cyfry oraz podkreślenie (_) i łącznik (–), ale nie może zawierać polskich znaków, spacji oraz innych znaków specjalnych i kropki.

Z kolei hasło musi być długie na co najmniej 8 znaków i zawierać co najmniej: 1 dużą literę, 1 małą literę, 1 cyfrę lub 1 znak specjalny. Znakiem specjalnym jest np. # lub %.

Źródło: biznes.gov.pl

Klikamy teraz przycisk „Dalej” i wprowadzamy swoje dane osobowe w odpowiednie rubryki.

Źródło: biznes.gov.pl

Po kliknięciu przycisku „Dalej” musimy dwukrotnie podać nasz adres e-mailowy i numer telefonu komórkowego. Na ten numer będziemy otrzymywać informacje na temat statusu naszych spraw oraz sms-y z kodami autoryzacyjnymi.

Teraz musimy wybrać aplikację, przez jaką skontaktuje się z nami urzędnik, żeby zweryfikować nasze dane. Mamy do wyboru: Skype lub Microsoft Teams. Jeśli nie mamy ich zainstalowanych na telefonie, możemy od razu pobrać którąś z nich, klikając na link obok nazwy. Oprócz tego musimy też określić, w jakich godzinach urzędnik może przeprowadzić z nami wideokonferencję przez którąś z tych dwóch aplikacji.

Źródło: biznes.gov.pl

Na koniec musimy zaznaczyć okienko, w którym potwierdzamy znajomość przepisów dotyczących profilu zaufanego i podpisu zaufanego i kliknąć „Dalej”.

Źródło: biznes.gov.pl

Po kliknięciu przycisku „Dalej” otrzymamy sms z kodem autoryzacyjnym. Musimy ten kod wpisać w odpowiednim miejscu i znów kliknąć „Dalej” – i to koniec naszej rejestracji przy tworzeniu tymczasowego profilu zaufanego.

Teraz na naszą skrzynkę e-mailową zostaną wysłane dwie wiadomości:

  • potwierdzenie założenia konta w serwisie Profil Zaufany;
  • potwierdzenie wysłania wniosku. UWAGA: W tej wiadomości znajduje się numer wniosku, który złożyliśmy. Należy go zachować, bo będzie potrzebny podczas rozmowy z urzędnikiem.

Wideorozmowa z urzędnikiem

W wybranym przez nas czasie zadzwoni do nas urzędnik (przez Skype’a lub Microsoft Teams) i będzie chciał potwierdzić nasza tożsamość. Aby odbyć tę rozmowę, musimy kliknąć na link do rozmowy, który przyjdzie w e-mailu. Należy się więc upewnić, że urządzenie, przez które będziemy rozmawiać, będzie miało dostęp do internetu i jednocześnie będzie dawało możliwość prowadzenia wideorozmowy. {Najlepszy do tego celu jest smartfon, z uruchomionym dostępem do internetu).

Aby zacząć wideorozmowę, należy kliknąć w link. Jeśli wybraliśmy rozmowę przez Teams, zostaniemy poproszeni o uruchomienie aplikacji i po chwili rozpoczniemy wideorozmowę. Jeśli korzystamy ze Skype’a, to po kliknięciu w link rozmowy musimy jeszcze kliknąć zielony przycisk „Zadzwoń”.

Podczas rozmowy z urzędnikiem będziemy musieli potwierdzić numer złożonego przez nas wniosku, następnie zostaniemy poproszeni o potwierdzenie naszych danych wpisanych do formularza. Potem urzędnik poprosi o okazanie dowodu tożsamości – w taki sposób, żeby mógł odczytać jego treść (należy więc zadbać, by kamera w naszym urządzeniu była sprawna i czysta).

Jeśli wszystko będzie się zgadzać, urzędnik potwierdzi nasz tymczasowy profil zaufany. Wówczas na naszą pocztę elektroniczną przyjdzie e-mail z potwierdzeniem założenia profilu. Od tego momentu przez 3 miesiące nasz tymczasowy profil zaufany będzie aktywny.

Najważniejsze w tymczasowym profilu zaufanym

Ile jest ważny tymczasowy profil zaufany?

Jest ważny przez 3 miesiące, a nie przez 3 lata, jak profil zaufany.

Czy aby go założyć trzeba odwiedzić jakiś urząd?

Do jego założenia nie trzeba wizyty w urzędzie, nie musimy tez posiadać e-dowodu, ani konta w bankowości elektronicznej.

Czy podczas zakładania tymczasowego profilu będziemy rozmawiać z urzędnikiem?

Tak. Jedyny kontakt z urzędem będziemy mieli podczas wideoweryfikacji wniosku, kiedy to urzędnik się z nami skontaktuje, żeby potwierdzić nasze dane.

Zobacz więcej >