Jak pozbyć się telefonów od nękających telemarketerów? Dowiedz się, co robić, kiedy jakaś firma nęka cię ciągłymi telefonami.
Spis treści:
Michał Pustuła z programu „Radio Pogoda, w czym mogę pomóc?” tym razem zajął się sprawą, która dotyczy praktycznie każdego z nas. Do programu zgłosił się słuchacz nękany telefonicznie przez anonimową firmę, która przynajmniej raz lub dwa razy dziennie oferuje mu swoje usługi. Słuchacz prosi o pomoc w pozbyciu się natrętnych telemarketerów i chce się dowiedzieć, czy można te telefony jakoś zablokować lub ukarać firmę za nękanie.
W tej sprawie Michał Pustuła zwrócił się o pomoc do Dominika Kołtunowicza – dyrektora Departamentu Kontroli Urzędu Komunikacji Elektronicznej. Pierwsze pytanie, jakie prowadzący zadał swojemu rozmówcy dotyczyło kwestii pozyskiwania danych: czy są przepisy prawa telekomunikacyjnego, których znajomość może nam bardzo pomóc?
„Tak, oczywiście. Tutaj, tak jak zostało wspomniane są dwie płaszczyzny. Jest to ochrona danych osobowych, ale również przepisy prawa telekomunikacyjnego wyraźnie regulują, że nie można wykorzystywać do telemarketingu systemów wywołujących, jeżeli nie ma się uprzedniej zgody abonenta” – mówi Dominik Kołtunowicz.
A co to oznacza dla przeciętnego Kowalskiego?
„Oznacza to, że abonent musi najpierw wyrazić zgodę na taki kontakt, a dopiero wtedy kontakt od marketera może nastąpić. Tutaj chciałbym uczulić na jedną rzecz: jeżeli w przeszłości abonent przy podpisywaniu umowy bądź przy przeglądaniu stron internetowych wyraził zgodę na otrzymywanie takich informacji, a było to np. trzy lata temu, to może mu się wydawać, że takiej zgody nie udzielał, bo pamięć jest zawodna, ale może dzwonić do nas firma, która na tej podstawie uzyskała naszą zgodę i wtedy telemarketer może do nas zadzwonić. Natomiast jeżeli uprzednio zgodna nie była wydana, to takie działania są oczywiście niezgodne z przepisami”.
Jak możemy sprawdzić, czy wyraziliśmy taką zgodę?
Specjalista wyjaśnił, że po odebraniu telefonu od tego typu firmy powinniśmy zapytać dzwoniącego, na jakiej podstawie uzyskał nasze dane, od kogo je uzyskał i kogo reprezentuje. Kiedy dowiemy się, jaki podmiot udostępnił nasze dane telemarketerowi, to mamy pełne prawo zapytać taki podmiot, na jakiej podstawie taka zgoda została udzielona.
Co robić, gdy telemarketer nie odpowiada na nasze pytanie
Mamy więc prawo zapytać, skąd telemarketer ma nasze dane i czy wyraziliśmy zgodę, na to żeby on dzięki tym danym mógł do nas dzwonić. A co jeżeli telemarket nie odpowie na takie pytanie?
W takim przypadku Dominik Kołtunowicz doradza przerwanie rozmowy, bo jeśli dzwoniący nie chce udzielić na to odpowiedzi, to samo to sugeruje niejasne zamiary wobec nas. Być może telemarket doskonale wie, że takiej zgody nie posiada i po prostu nie chcę tej informacji ujawnić.
Może Cię zainteresować:
Czy można wycofać zgodę na kontakt?
A co możemy zrobić w przypadku, gdy kiedyś udzieliliśmy zgody na kontakt, a teraz mamy już dość telefonicznego nękania? Czy można anulować zgodę na wykorzystywanie naszych danych?
„Tak, oczywiście, taka zgoda jest w każdej chwili odwoływalna. Jeżeli uznamy, że to jest dla nas zbyt uciążliwe, to oczywiście powinniśmy poinformować tę firmę o odstąpieniu od tej zgody, czyli o wycofaniu tej zgody i wtedy taki kontakt będzie już naruszeniem przepisów” – wyjaśnia dyrektor Departamentu Kontroli Urzędu Komunikacji Elektronicznej.
Co robić, gdy w dalszym ciągu nękają nas telemarketerzy?
Michał Pustuła spytał swego rozmówcę, co robić w przypadku, gdy mimo wycofania zgody na wykorzystywanie naszych danych i kontakt, firma telemarketingowa nadal będzie nękać nas telefonami?
Wówczas można o tym fakcie poinformować prezesa UKE powołując się wprost na art. 72 i poinformować z jakiego numeru i jaki podmiot dzwoni naruszając te przepisy. Wtedy UKE sprawdzi otrzymane informacje i jeśli stwierdzi naruszenie przepisów, to może wydać zalecenia pokontrolne, a nawet nałożyć karę pieniężną na firmę dopuszczającą się takiego nękania.
Warto też pamiętać o tym, że w telefonie jest opcja blokowania połączeń z wybranym numerem.
„Radio Pogoda, w czym mogę pomóc?”
Od poniedziałku do piątku o godzinie 14:00 Michał Pustuła rozwiązuje wszelkie kłopoty i sprawy, które zgłaszają słuchacze Radia Pogoda.
Jeśli mają Państwo kłopoty w rozwiązaniu różnych spraw, mogą Państwo zgłosić je za pomocą:
- formularza zamieszczonego na stronie Radia Pogoda,
- telefonu pod numerem 22 444 40 04 lub
- e-maila kontakt@radiopogoda.pl
Odpowiedzi na Państwa pytania będzie można usłyszeć w programie „Radio Pogoda, w czym mogę pomóc?” od poniedziałku do piątku o godz. 14:00.