PIT-11: Co zrobić, gdy nie otrzymaliśmy rozliczenia za poprzedni rok? - Radio Pogoda - słuchaj radia
Strona główna » PIT-11: Co zrobić, gdy nie otrzymaliśmy rozliczenia za poprzedni rok?

PIT-11: Co zrobić, gdy nie otrzymaliśmy rozliczenia za poprzedni rok?

Co zrobić, jeśli nie otrzymaliśmy PIT-11 od pracodawcy? Jak w takiej sytuacji złożyć roczne zeznanie podatkowe? Wyjaśnia rzecznik prasowy Izby Administracji Skarbowej w Krakowie Konrad Zawada.

Michał Pustuła z programu „Radio Pogoda, w czym mogę pomóc?” na prośbę jednej ze słuchaczek ponownie zajął się rozliczeniami PIT z urzędem skarbowym. Pani Elżbieta zapytała, co ma zrobić, jeśli nie otrzymała od pracodawcy rozliczenia za poprzedni rok. Jak w takim razie słuchaczka może rozliczyć się z urzędem skarbowym, Michał Pustuła zapytał Konrada Zawadę, rzecznika prasowego Izby Administracji Skarbowej w Krakowie.

Brak PIT-11 nie zwalnia z rozliczenia podatku dochodowego

– Jeżeli mamy taką sytuację, że w poprzednim roku pracowaliśmy na umowę o pracę czy byliśmy zatrudnieni w oparciu o umowy cywilno-prawne, takie jak umowa o dzieło lub umowa zlecenia, to do końca lutego powinniśmy byli otrzymać od pracodawcy dokument PIT-11 informujący, jakie uzyskaliśmy dochody w poprzednim roku – mówi Konrad Zawada.

Jeżeli nie otrzymaliśmy dokumentu, to niestety nie zwalnia nas to z obowiązku rocznego rozliczenia podatku dochodowego. Musimy zrobić to na podstawie danych, które posiadamy, na przykład przelewów bankowych. Powinniśmy nawet w sposób orientacyjny wpisać to do rozliczenia. Na pewno powinniśmy poinformować urząd skarbowy, że doszło do takiej nieprawidłowości. Warto napisać do urzędu taką informację, że powinniśmy od danego pracodawcy otrzymać PIT-11. Urząd powinien wyciągnąć konsekwencje od tak nierzetelnego pracodawcy.

Czy można w inny sposób uzyskać PIT-11?

– Serdecznie zachęcam do skorzystania z internetowego systemu twój e-pit. System ten w swojej bazie posiada wszystkie informacje od pracodawców – mówi rzecznik Izby Administracji Skarbowej w Krakowie. – Nawet jeżeli pracodawca wysłał nam dokumenty i one zaginęły na poczcie albo wysłane były na niewłaściwy adres, to w systemie twój e-pit, to nie zginie. Pracodawca zobowiązany jest wysyłać w formie elektronicznej te informacje do urzędu skarbowego. Pierwsze, co powinniśmy zrobić – zalogujmy się do systemu twój e-pit udostępniony przez Ministerstwo Finansów na stronie podatki.gov.pl i tam znajdziemy wszystkie informacje od naszych pracodawców. Czyli czy mieliśmy umowę o dzieło, umowę zlecenia, umowę o pracę, rentę, emeryturę – tam już znajduje się informacja o naszych dochodach. Nie musimy więc szukać papierowej wersji, która mogła zaginąć.

Jak uzyskać PIT-11, jeśli nie korzystamy z internetu?

Jeżeli nie korzystamy z internetu, to możemy zgłosić się do naszego urzędu skarbowego i bez problemu otrzymać potrzebne informacje. Pamiętajmy jednak, że w związku z pandemią koronawirusa musimy umówić się na spotkanie w Urzędzie Skarbowym.

Przeczytaj też:

Sprawdź, jakie jeszcze problemy słuchaczy rozwiązywał Michał Pustuła w „Radio Pogoda, w czym mogę pomóc?”

„Radio Pogoda, w czym mogę pomóc?”

Od poniedziałku do piątku o godzinie 14:00 Michał Pustuła rozwiązuje wszelkie kłopoty i sprawy, które zgłaszają słuchacze Radia Pogoda.

Jeśli mają Państwo kłopoty w rozwiązaniu różnych spraw, mogą Państwo zgłosić je za pomocą:

Odpowiedzi na Państwa pytania będzie można usłyszeć w programie „Radio Pogoda, w czym mogę pomóc?” od poniedziałku do piątku o godz. 14:00

Autor:

Zobacz więcej >