Ministerstwo Finansów chce ułatwić życie przedsiębiorców i powiększa katalog dokumentów, które można podpisać elektronicznie, między innymi o PIT-28 i PIT-36. Więcej dokumentów będzie można przesyłać przez CEIDG i także opatrywać podpisem elektronicznym. Nowe przepisy mają wejść w życie 15 lutego.
Projekt noweli rozporządzenia Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej w sprawie sposobu przesyłania deklaracji i podań oraz rodzajów podpisu elektronicznego, którymi powinny być opatrzone, opublikowano na stronach Rządowego Centrum Legislacji. Celem nowych przepisów, które mają wejść w życie 15 lutego, jest między innymi rozszerzenie katalogu dokumentów, które można podpisać elektronicznie.
PIT-16Z i PIT-16ZS będą mogły być przesyłane przez CEIDG
Projekt przewiduje włączenie informacji o zmianach we wniosku o zastosowanie karty podatkowej lub likwidacji prowadzonej działalności (PIT-16Z/PIT-16ZS) do grupy dokumentów, które mogą być przesyłane również przez Centralną Ewidencję i Informację o Działalności Gospodarczej (CEIDG). Takie dokumenty będą mogły być też opatrywane podpisem elektronicznym albo osobistym, jeśli są przesyłane przez CEIDG.
PIT-28 i PIT-36 przez portal podatkowy
Zgodnie z projektem podpisem elektronicznym będzie można też opatrzyć zeznania o wysokości uzyskanego przychodu, wysokości dokonanych odliczeń i należnego ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych za rok (PIT-28) oraz zeznania o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) w roku podatkowym (PIT-36), jeśli są one przesyłane przez portal podatkowy.
PIT-NZ i PIT-NZS z podpisem elektronicznym
Projekt przewiduje ponadto włączenie deklaracji o wysokości dochodu z niezrealizowanych zysków (PIT-NZ) oraz deklaracji o wysokości dochodu z niezrealizowanych zysków osiągniętego przez przedsiębiorstwo w spadku (PIT-NZS) do grupy dokumentów, które mogą być opatrywane podpisem elektronicznym, tj. innym podpisem elektronicznym zapewniającym autentyczność deklaracji i podań.
„Projektowane rozporządzenie wpłynie pozytywnie na działalność mikroprzedsiębiorców, małych i średnich przedsiębiorców, ponieważ ułatwi i uprości składanie ww. dokumentów” – czytamy w uzasadnieniu do projektu zmiany rozporządzenia.
Nowe przepisy mają wejść w życie 15 lutego.
Przeczytaj też:
PIT 2021 – do kiedy rozliczyć się za 2020 rok?
PIT 2021: Jak sprawdzić, czy urząd skarbowy rozliczył zeznanie?