Duńscy naukowcy opracowali aplikację na smartfona, która pomaga zmniejszyć ból pleców. Dowiedz się więcej o programie SelfBACK.
Aplikacja na telefon komórkowy, zaprojektowana po to, żeby dostarczać cierpiącym na ból dolnej części pleców cotygodniowe porady, skutecznie zmniejsza problemy powodowane przez tę przypadłość – wynika z badania opublikowanego w poniedziałek w serwisie JAMA Internal Medicine.
Okazuje się, że ponad połowa użytkowników tej aplikacji dostrzegła znaczne polepszenie swojego stanu zdrowia i ma to odbicie w wypełnianych przez te osoby kwestionariuszach – wynika z danych. Podobne rezultaty osiągnęło niemal 40% cierpiących na ból dolnej części pleców, którzy nie korzystali z tej aplikacji, tylko otrzymywali zwyczajne leczenie i wykorzystywali wskazówki lekarzy – wynika z opublikowanej pracy.
Aplikacja na ból pleców
Program o nazwie SelfBACK został opracowany przez duńskich naukowców z Uniwersytetu Południowej Danii w Odense. Jak poinformowała agencję informacyjną UPI współautorka badania, prof. Louise Fleng Sandal z Uniwersytetu Południowej Danii:
„Aplikacja SelfBACK zmniejsza niepełnosprawności związane bólem dolnej części pleców przez oferowanie indywidualnych dopasowanych porad, które można zastosować samemu. Aplikacja dostarcza pomocne w radzeniu sobie z bólem pleców informacje”.
Ból dolnej części pleców to wiodąca przyczyna globalnych problemów ruchowych i ocenia się, że w samych tylko Stanach Zjednoczonych odpowiada za 264 mln utraconych dni pracowniczych – wynika z oceny amerykańskiego stowarzyszenia United States Bone and Joint Initiative. Ta przypadłość to również trzecia najczęstsza przyczyna wizyty u lekarza pierwszego kontaktu (po problemach skórnych oraz bólach stawów.
Sprawdź też:
Jak wyglądało badanie
W ramach opisanej pracy prof. Fleng Sandal i jej współpracownicy dokonali oceny skuteczności aplikacji SelfBACK u 461 dorosłych Duńczyków w wieku od 30 do 60 lat, którzy cierpią na ból pleców. Około połowa uczestników badania została wyposażona w ten program, który co tydzień dostarczał im na smartfony rekomendacje dotyczące aktywności fizycznej, ćwiczeń siłowych oraz codzienne porady dotyczące dbania o siebie. Pozostali uczestnicy eksperymentu byli leczeni tradycyjnie – przez spotkania z lekarzami.
Wśród użytkowników aplikacji 52% wykazało polepszenie stanu zdrowia o 4 punkty według Kwestionariusza Niepełnosprawności Rollanda-Morrisa (RMDQ) – czyli powszechnie stosowanego testu służącego ocenie stopnia niepełnosprawności związanej z bólem kręgosłupa lędźwiowo-krzyżowego. W 24-punktowym kwestionariuszu RMDQ 0 oznacza brak niepełnosprawności a 24 – znaczne upośledzenie. Ocenę swojego stanu zdrowia pacjenci przeprowadzali odpowiednio: co 6 tygodni, 3 miesiące, 6 i 9 miesięcy. Z osób, które nie korzystały z aplikacji, 39% miało podobne wyniki w zbliżonych okresach.
Jak aplikacja działa?
„Kluczowym elementem aplikacji jest to, że wykorzystuje ona sztuczną inteligencję [AI] aby dopasować porady do samodzielnego korzystania przez daną osobę. Zapewnia tym samym spersonalizowany plan bazujący na aktywnościach o udowodnionej skuteczności, które można wykonywać samemu” – wyjaśnia prof. Fleng Sandal.