Zdjęcie ze smartfona może nam pomóc odzyskać pieniądze po powrocie z urlopu [Sprawdź, w jaki sposób]
Strona główna » Zdjęcie ze smartfona może nam pomóc odzyskać pieniądze po powrocie z urlopu [Sprawdź, w jaki sposób]

Zdjęcie ze smartfona może nam pomóc odzyskać pieniądze po powrocie z urlopu [Sprawdź, w jaki sposób]

Sprawdź, jak udowodnić uchybienia usługodawców podczas wyjazdu na urlop. Europejskie Centrum Konsumenckie wyjaśnia, jak za pomocą zdjęcia ze smartfona można starać się o zwrot pieniędzy.

,

Sprawdź, jak udowodnić uchybienia usługodawców podczas wyjazdu na urlop. Europejskie Centrum Konsumenckie wyjaśnia, jak za pomocą zdjęcia ze smartfona można starać się o zwrot pieniędzy.

Wakacje i gorące lato zachęcają wielu z nas do wzięcia urlopu i wyjazdu z rodziną na zasłużony, długo oczekiwany wypoczynek. Jednak zdarza się, że po przyjeździe na miejsce mogą nas czekać rozmaite przykre niespodzianki, o których nie wspominano podczas wizyty w biurze podróży. Może się okazać, że zostaliśmy naciągnięci, a firma nie wywiązała się ze swoich obietnic. Nie oznacza to jednak, że nasz urlop trzeba będzie uznać za stracony. Okazuje się, że bardzo może nam pomóc coś, co zawsze mamy przy sobie – nasz smartfon!

Europejskie Centrum Konsumenckie przygotowało porady dotyczące tego, jak wnosić reklamacje za nieprawidłowo wykonane usługi i w jaki sposób mogą nam w tym pomóc zdjęcia i nagrania wykonane telefonem. Najważniejsza zasada w takich przypadkach brzmi: „Zrób zdjęcia i reklamuj”.

„W procesie reklamacji istotne jest posiadanie dowodów. Im więcej ich mamy, tym łatwiej nam przedstawić naszą rację. Jest to szczególnie ważne podczas podróżowania. Niezależnie, czy kupujemy nocleg, korzystamy z usług biura podróży, czy wynajmujemy samochód – zdjęcia i nagrania pomagają nam uwiarygodnić, że firma nie wywiązała się z umowy, bądź chciała nas naciągnąć” – mówi Karol Muż, koordynator ECK.

Problem z bagażem na lotnisku

To jedna z najbardziej irytujących niedogodności, jakie mogą spotkać podróżujących samolotem – zgubienie lub zniszczenie bagażu. Jeśli do tego dojdzie, to możemy domagać się pieniędzy. Ułatwi nam to dokumentacja przed i po nadaniu bagażu. Dlatego zrób zdjęcia:

  • spakowanej, ale jeszcze otwartej walizki przed wyjazdem – w przypadku jej zaginięcia łatwiej będzie udowodnić, jakie rzeczy znajdowały się w środku, szczególną uwagę warto zwrócić na cenniejsze rzeczy;
  • każdemu uszkodzeniu zaraz po odbiorze bagażu – najlepiej, aby było na zdjęciu widoczne, że przebywasz nadal na terenie lotniska.

Wakacje z biurem podróży

Jeśli po przyjeździe na miejsce orientujemy się, że warunki naszego pobytu są znacznie gorsze niż obiecywano nam w biurze podróży, to oprócz zgłoszenia wszystkich uchybień pracownikom hotelu, warto zadbać o zebranie dowodów, że faktycznie coś takiego miało miejsce. Dlatego zrób zdjęcia:

  • każdej niezgodności z umową (np.: widoku z okna, brak klimatyzacji, podawanym posiłkom).

Sprawdź też:

Nocleg – warunki niezgodne z umową

Jeśli podróżujemy samodzielnie i sami zrobiliśmy rezerwację noclegu a po przyjeździe okazuje się, że mamy spędzić noc w znacznie gorszych od obiecywanych warunkach, to również możemy walczyć o swoje. Oprócz zgłoszenia uchybień na recepcji, zróbmy najpierw zdjęcia:

  • (zrzut ekranu) oferty, na którą się decydujesz. Następnego dnia hotel lub pośrednik może ją zmienić, a potwierdzenie, które otrzymaliśmy e-mailem może nie uwzględniać wszystkich warunków;
  • każdej niezgodności z umową.

Jeżeli przedsiębiorca, jeszcze podczas naszego pobytu, nie zapewnił nam pokoju spełniającego warunki oferty, należy wysłać reklamację już po powrocie do domu. Kierujemy ją do działu reklamacji lub bezpośrednio właściciela hotelu. Załączamy do niej dowody (zdjęcia, film) i określamy swoje żądania (zwrot pieniędzy w konkretnej kwocie, zniżka na kolejny pobyt, voucher).

Wypożyczenie auta – problemy

Jak zwraca uwagę Europejskie Centrum Konsumenckie, podczas wynajmu samochodu w trakcie urlopu również zdarzają się uchybienia. Dlatego też bardzo ważne jest zrobienie zdjęć auta przed rozpoczęciem korzystania z niego oraz w momencie jego zwrotu. Zrób zdjęcia:

  • wszystkim usterkom auta – zarysowaniom, wgnieceniom (wpisz je dodatkowo do umowy lub protokołu, który podpisujesz podczas odbioru);
  • licznika przed odbiorem;
  • wskaźnika paliwa przed odbiorem;
  • licznika po odbiorze;
  • wskaźnika paliwa po odbiorze;
  • auta pod odbiorze;
  • zachowaj protokół zdawczo-odbiorczy. Jeżeli nie ma takiej możliwości, zrób mu zdjęcie.

Europejskie Centrum Konsumenckie zapewnia bezpłatną pomoc lub poradę, również w przypadku korzystania z usług firm zarejestrowanych w innych niż Polska państwa Unii Europejskiej oraz w Norwegii, Islandii lub Wielkiej Brytanii. Z prośbą o pomoc można się zwracać pod adresem: https://konsument.gov.pl/skarga-do-eck/

Chcesz dowiedzieć się więcej na temat urządzeń i tego, jak z nich korzystać? Słuchaj programu „Technicznie proste” na antenie Radia Pogoda codziennie po godz. 16!

Autor:

Zobacz więcej >