Pisanie notatek ręcznie długopisem na kartce papieru najlepiej stymuluje do nauki i przynosi efekty najszybciej – udowadniają amerykańscy naukowcy.
Najnowsze badanie dowodzi, że sporządzanie ręcznych notatek pozwala znacznie lepiej i szybciej uczyć się nowych rzeczy niż podczas notowania na komputerze lub przez oglądanie filmów.
Zbadaniem tej zależności zajęli się naukowcy ze słynnego Uniwersytetu Johna Hopkinsa. Wyniki swoich prac opublikowali w dzienniku branżowym Psychological Science.
Jak czytamy w publikacji oświadczenie prof. Brendy Rapp z uniwersytetu Johna Hopkinsa:
„Rodzi się pytanie: dlaczego nasze dzieci spędzają tyle czasu na nauce pisania? Oczywiście dzięki praktyce jest się w tym znacznie lepszym. Ale skoro obecnie robi się to rzadziej, to czy powinno nas to obchodzić? Prawdziwe pytanie brzmi: czy istnieją inne korzyści z pisania ręcznego, które mają związek z czytaniem, wymową i zrozumieniem? My odkryliśmy, że z pewnością tak” – twierdzi prof. Rapp.
Jak wyglądało badanie
Naukowcy przeprowadzili eksperyment polegający na nauczaniu 42 dorosłych osób alfabetu arabskiego. Uczestnicy eksperymentu zostali podzieleni na trzy grupy: piszący, notujący na komputerze oraz oglądający nagranie wideo.
Wszyscy uczyli się liter po jednej naraz poprzez oglądanie nagrań, na których są one zapisywane, wraz z jednoczesnym słuchaniem ich wymowy. Grupa wideo następnie oglądała wyświetlane litery i musiała odpowiedzieć na pytanie, czy to ta sama litera, którą widzieli przed chwilą. Osoby notujące na komputerach daną literę miały podaną na klawiaturze. Z kolei uczestnicy wykonujący tradycyjne notatki kopiowali literę na kartce za pomocą długopisu.
Pisanie wygrywa
Po sześciu sesjach wszystkie grupy osób rozpoznawały litery i podczas testów popełniały kilka błędów. Jednak grupa sporządzająca notatki za pomocą kartki i długopisu szybciej niż pozostałe osiągnęła wysoki poziom znajomości. Niektóre z osób z tej grupy były w stanie wskazać właściwe litery po zaledwie dwóch sesjach.
„Najważniejsza nauka jest taka, że nawet jeśli wszyscy [uczestnicy] byli dobrzy w rozpoznawaniu liter, to osoby robiące pisemne notatki zawsze były najlepsze. W dodatku robiły to w krótszym czasie niż pozostałe” – podkreśla autor badania Robert Wiley – były doktorant Uniwersytetu Johna Hopkinsa, obecnie prof. asystujący w Uniwersytecie Karoliny Północnej w Greensboro.
Może Cię zainteresować:
Pisanie wzmacnia nauczanie
Naukowcy wskazują, że pisanie ręczne wzmacnia poznawanie wizualne i słuchowe. Czynność pisania ręką dostarcza doświadczenie percepcyjno-motoryczne, które jednoczy to, czego się uczono odnośnie liter, w tym ich kształtu i wymowy.
„Wraz z pisaniem otrzymujesz silniejsze odwzorowanie [obiektu, którego się uczysz – red.] w umyśle” – uważa Robert Wiley.
Wszyscy uczestnicy eksperymentu byli dorośli. Jednak naukowcy spodziewają się, że podobne rezultaty osiągnięto by również u dzieci:
„Mam obecnie trzy siostrzenice i bratanka a moje rodzeństwo pyta mnie, czy powinno dawać swoim dzieciom kredki i długopisy. A ja odpowiadam, że tak – niech się po prostu nimi bawią i zaczną pisać litery cały czas. Na święta Bożego Narodzenia kupiłem im farbę do rąk i namawiałem do pisania liter” – mówi Wiley.
Papier najlepszy w nauce
Naukowcy sugerują, że wyniki ich prac mogą stanowić wskazówkę dla szkół, które odchodzą od tradycyjnych tablic i notatek na rzecz tabletów i laptopów oraz dla dorosłych, którzy na przykład uczą się języków obcych za pomocą aplikacji lub pisania na komputerze. Według uczonych najlepszym uzupełnieniem uczenia się jest pisanie na papierze.
Dodaj komentarz