Nauka: ręczne pisanie lepsze i skuteczniejsze niż uczenie się na komputerze – udowadniają naukowcy - Radio Pogoda - słuchaj radia
Strona główna » Nauka: ręczne pisanie lepsze i skuteczniejsze niż uczenie się na komputerze – udowadniają naukowcy

Nauka: ręczne pisanie lepsze i skuteczniejsze niż uczenie się na komputerze – udowadniają naukowcy

Pisanie notatek ręcznie długopisem na kartce papieru najlepiej stymuluje do nauki i przynosi efekty najszybciej – udowadniają amerykańscy naukowcy.

Najnowsze badanie dowodzi, że sporządzanie ręcznych notatek pozwala znacznie lepiej i szybciej uczyć się nowych rzeczy niż podczas notowania na komputerze lub przez oglądanie filmów.

Zbadaniem tej zależności zajęli się naukowcy ze słynnego Uniwersytetu Johna Hopkinsa. Wyniki swoich prac opublikowali w dzienniku branżowym Psychological Science.

Jak czytamy w publikacji oświadczenie prof. Brendy Rapp z uniwersytetu Johna Hopkinsa:

„Rodzi się pytanie: dlaczego nasze dzieci spędzają tyle czasu na nauce pisania? Oczywiście dzięki praktyce jest się w tym znacznie lepszym. Ale skoro obecnie robi się to rzadziej, to czy powinno nas to obchodzić? Prawdziwe pytanie brzmi: czy istnieją inne korzyści z pisania ręcznego, które mają związek z czytaniem, wymową i zrozumieniem? My odkryliśmy, że z pewnością tak” – twierdzi prof. Rapp.

Jak wyglądało badanie

Naukowcy przeprowadzili eksperyment polegający na nauczaniu 42 dorosłych osób alfabetu arabskiego. Uczestnicy eksperymentu zostali podzieleni na trzy grupy: piszący, notujący na komputerze oraz oglądający nagranie wideo.

Wszyscy uczyli się liter po jednej naraz poprzez oglądanie nagrań, na których są one zapisywane, wraz z jednoczesnym słuchaniem ich wymowy. Grupa wideo następnie oglądała wyświetlane litery i musiała odpowiedzieć na pytanie, czy to ta sama litera, którą widzieli przed chwilą. Osoby notujące na komputerach daną literę miały podaną na klawiaturze. Z kolei uczestnicy wykonujący tradycyjne notatki kopiowali literę na kartce za pomocą długopisu.

Pisanie wygrywa

Po sześciu sesjach wszystkie grupy osób rozpoznawały litery i podczas testów popełniały kilka błędów. Jednak grupa sporządzająca notatki za pomocą kartki i długopisu szybciej niż pozostałe osiągnęła wysoki poziom znajomości. Niektóre z osób z tej grupy były w stanie wskazać właściwe litery po zaledwie dwóch sesjach.

„Najważniejsza nauka jest taka, że nawet jeśli wszyscy [uczestnicy] byli dobrzy w rozpoznawaniu liter, to osoby robiące pisemne notatki zawsze były najlepsze. W dodatku robiły to w krótszym czasie niż pozostałe” – podkreśla autor badania Robert Wiley – były doktorant Uniwersytetu Johna Hopkinsa, obecnie prof. asystujący w Uniwersytecie Karoliny Północnej w Greensboro.

Może Cię zainteresować:

Pisanie wzmacnia nauczanie

Naukowcy wskazują, że pisanie ręczne wzmacnia poznawanie wizualne i słuchowe. Czynność pisania ręką dostarcza doświadczenie percepcyjno-motoryczne, które jednoczy to, czego się uczono odnośnie liter, w tym ich kształtu i wymowy.

„Wraz z pisaniem otrzymujesz silniejsze odwzorowanie [obiektu, którego się uczysz – red.] w umyśle” – uważa Robert Wiley.

Wszyscy uczestnicy eksperymentu byli dorośli. Jednak naukowcy spodziewają się, że podobne rezultaty osiągnięto by również u dzieci:

„Mam obecnie trzy siostrzenice i bratanka a moje rodzeństwo pyta mnie, czy powinno dawać swoim dzieciom kredki i długopisy. A ja odpowiadam, że tak – niech się po prostu nimi bawią i zaczną pisać litery cały czas. Na święta Bożego Narodzenia kupiłem im farbę do rąk i namawiałem do pisania liter” – mówi Wiley.

Papier najlepszy w nauce

Naukowcy sugerują, że wyniki ich prac mogą stanowić wskazówkę dla szkół, które odchodzą od tradycyjnych tablic i notatek na rzecz tabletów i laptopów oraz dla dorosłych, którzy na przykład uczą się języków obcych za pomocą aplikacji lub pisania na komputerze. Według uczonych najlepszym uzupełnieniem uczenia się jest pisanie na papierze.

Komentarze

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Najpopularniejsze

Zobacz więcej >