E-wizyta w ZUS: jak ją umówić i przeprowadzić? [Poradnik krok po kroku] - Radio Pogoda - słuchaj radia
Strona główna » E-wizyta w ZUS: jak ją umówić i przeprowadzić? [Poradnik krok po kroku]

E-wizyta w ZUS: jak ją umówić i przeprowadzić? [Poradnik krok po kroku]

,

E-wizyta w ZUS to duże ułatwienie, zwłaszcza dla starszych lub schorowanych osób, które muszą załatwić kwestię emerytury, renty lub inną ważną sprawę życiową. Dowiedz się, jak to zrobić.

Chociaż wizyty w urzędach znowu stały się czymś normalnym, to warto wiedzieć, że w dalszym ciągu istnieje możliwość załatwienia różnych spraw bez wychodzenia z domu. Jedną z instytucji, w których można złożyć wirtualną wizytę jest Zakład Ubezpieczeń Społecznych.

Jak się przygotować?

Należy pamiętać, że e-wizytę można umówić tylko w tej placówce ZUS, która jest właściwa ze względu na miejsce zamieszkania danej osoby. (W przypadku płatników składek ma to miejsce w urzędzie właściwym ze względu na adres firmy). Tego typu usługa jest realizowana w dni robocze w godzinach 9.00-14.00.

Aby móc zrealizować taką wizytę musisz posiadać:

  • dostęp do internetu;
  • komputer, tablet lub telefon z działającymi kamerką, głośnikiem i mikrofonem.

Żeby zrealizować rozmowę nie trzeba logować się do żadnego systemu – połączenie wideo będzie się odbywać w zwykłej przeglądarce internetowej.

Zobacz też:

Rezerwowanie e-wizyty

Aby zarezerwować wideorozmowę z pracownikiem ZUS przez internet, musisz najpierw wejść na stronę: www.zus.pl/e-wizyta i kliknąć przycisk „Umów się na e-wizytę”. Teraz zostaniesz poproszony o wybór rodzaju sprawy, z jaką się zgłaszasz. Następnie musisz podać swój kod pocztowy – po jego wpisaniu pojawi się właściwy urząd, w którym możesz odbyć e-wizytę. Kliknij w nazwę urzędu. Teraz wyświetlą się możliwe daty i godziny spotkań – wybierz pasujący ci termin. Po kliknięciu godziny w pasującym ci dniu zostaniesz poproszony o podanie swoich danych osobowych (imię, nazwisko, adres e-mail, PESEL, numer telefonu. Jeśli chcesz, by w rozmowie brał udział opiekun faktyczny lub prawny, to zaznaczasz odpowiednie okienko (analogicznie sprawa ma się w przypadku tłumacza języka obcego. Musisz jeszcze zaznaczyć odpowiednie oświadczenia, zaznaczyć, że „nie jestem robotem” i kliknąć znajdujący się na dole przycisk „Potwierdzam rezerwację”. Pamiętaj, że w e-wizycie może brać udział tylko ta osoba trzecia, której dane podano przy rezerwacji w formularzu.

Jeśli jesteś osobą niesłyszącą, to przy rezerwowaniu e-rozmowy możesz wybrać opcję rozmowy w języku migowym. Wówczas po kliknięciu przycisku „umów e-wizytę” wybierz: „umów e-wizytę w języku migowym (PJM)”.

Po wypełnieniu formularza i wyrażeniu wszelkich niezbędnych zgód i oświadczeń na twoją pocztę internetową przyjdzie e-mail z linkiem do e-wizyty. W tym e-mailu będzie wyjaśnione, jak przebiegnie spotkanie, na jakich zasadach, ile mniej więcej będzie trwało (nie dłużej niż 20 minut) i jak należy się do niej przygotować. Nie kasuj tego e-maila – będzie on potrzebny w dniu e-wizyty.

Jak wygląda e-wizyta?

W dniu zaplanowanej e-wizyty, na godzinę przed jej rozpoczęciem na twój telefon przyjdzie sms przypominający. Ma on przypomnieć o wirtualnym spotkaniu, żebyś go nie przegapił. O umówionej godzinie kliknij link opisany w e-mailu, który otrzymałeś (to ty musisz w ten sposób „zadzwonić” do urzędnika” – to nie on inicjuje połączenie, lecz właśnie ty). Przeglądarka internetowa może poprosić o zgodę na wykorzystanie mikrofonu lub kamery. Jeśli taka prośba się pojawi, kliknij „Zezwalam”. Teraz zostaniesz połączony z konsultantem i będziesz mógł przedstawić swoją sprawę. Rozmowa może trwać maksymalnie do 20 minut. Aby ją zakończyć możesz poprosić o to urzędnika lub pożegnać się i kliknąć ikonkę czerwonego telefonu w prawym dolnym rogu ekranu.

Zobacz więcej >