Zwrot towaru w sklepie stacjonarnym: czy sprzedawca może się nie zgodzić? - Radio Pogoda - słuchaj radia
Strona główna » Zwrot towaru w sklepie stacjonarnym: czy sprzedawca może się nie zgodzić?

Zwrot towaru w sklepie stacjonarnym: czy sprzedawca może się nie zgodzić?

Czy sprzedawca w sklepie stacjonarnym ma prawo odmówić zwrotu lub wymiany towaru? Wyjaśnia Anna Gut, miejski rzecznik konsumentów w Sopocie.

Michał Pustuła z programu „Radio Pogoda, w czym mogę pomóc?” na prośbę jednego ze słuchaczy zajął się tematem zwrotu zakupów w sklepach stacjonarnych. Pan Roman z Gdańska dokonał zakupu w sklepie stacjonarnym. Kupił za długi wąż do zmywarki. Kiedy poszedł do sklepu ten wąż zwrócić, a właściwie wymienić ten towar na właściwy, sprzedawca odmówił takiej wymiany i zwrotu. Czy sprzedawca miał prawo odmówić? Z takim pytaniem Michał zwrócił się do Anny Gut, miejskiego rzecznika konsumentów w Sopocie.

Zwrot lub wymiana w sklepach stacjonarnych inaczej niż w internecie

– Muszę powiedzieć, niestety, że sprzedawca postąpił zgodnie z przepisami, ponieważ zgodnie z prawem konsumenckim nie mamy prawa do wymiany czy zwrotu towaru zakupionego w sklepie stacjonarnym, o ile sklep nie ma takiej polityki. Czyli jeżeli idziemy kupować w sklepie stacjonarnym, musimy mieć świadomość, że nie w każdym sklepie możemy wymienić lub zwrócić towar, który z jakiś powodów nam nie odpowiada. W sytuacji pana Romana sklep miał prawo odmówić. Chyba że ten wąż został polecony jako odpowiedni przez sprzedawcę, to w tym przypadku należałoby złożyć reklamację ponieważ to sprzedawca wprowadził w błąd konsumenta – wyjaśnia Anna Gut.

Czyli w tym przypadku tylko i wyłącznie dobra wola sprzedawcy, sklepu może zdecydować, że przedmiot zostanie zwrócony albo wymieniony na inny.

Właściciel sklepu stacjonarnego ma prawo nie przyjmować zwrotów

To jest kwestia polityki prokonsumenckiej właściciela sklepu. Jeżeli właściciel ma taką politykę, że nie przyjmuje zwrotów i wymiany, to niestety ma do tego prawo, bo przepisy nie zakazują mu tego. Oczywiście jest wiele sklepów, które mimo że formalnie nie mają obowiązku przyjmować zwrotów, to zawsze idą na rękę klientowi i zwracają pieniądze albo wymieniają na właściwą rzecz.

Zawsze też można poprosić sprzedawcę o wymianę lub przyjęcie zwrotu, ale to już zależy od dobrej woli sprzedawcy czy właściciela sklepu, jak się zachowa. Jeżeli konsument kupił rzecz, która jest dla niego zbędna, bo się pomylił, nie był świadomy, że kupił złą rzecz, to sklep może, ale nie musi pójść na rękę klientowi.