W 29 europejskich krajach jest obowiązek wymiany opon na zimowe lub całoroczne. W Polsce takiego obowiązku nie ma. Szacuje się, że około 30% polskich kierowców cały rok jeździ na oponach letnich.
Co roku, gdy tylko kierowców zaskoczy zima, mówi się o wprowadzenia obowiązku wymiany opon na zimowe lub całoroczne. Chodzi nie tylko o śnieżne zimy i jazdę po śniegu. Jazda na oponach letnich zimą może być niebezpieczna także przy suchej pogodzie. Polska należy do zdecydowanej mniejszości krajów europejskich, gdzie przepisy nie nakazują wymiany ogumienia na zimowe lub całoroczne w warunkach jesienno-zimowych.
Dlaczego opony letnie nie powinny być używane zimą
W temperaturach poniżej 7 st. C twardnieje mieszanka gumowa w bieżniku opon letnich, w wyniku czego nie zapewniają one odpowiedniej przyczepności auta nawet na suchej nawierzchni, przy czym na mokrych, śliskich czy ośnieżonych drogach jest jeszcze gorzej. Mieszanka gumowa bieżnika opon zimowych i całorocznych jest bardziej miękka i nie twardnieje w niższych temperaturach. Nie tracą one elastyczności i mają lepszą od opon letnich przyczepność w niskich temperaturach, zwłaszcza na śniegu.
Polski Związek Przemysłu Oponiarskiego (PZPO) przytacza na swoim Facebooku wnioski z testów Auto Express i RAC na temat opon zimowych. Pokazują one, jak bardzo ogumienie odpowiednie do temperatury, wilgotności i śliskości nawierzchni pomaga kierowcy w kontroli nad pojazdem i potwierdzają różnicę pomiędzy ogumieniem zimowym a letnim – nie tylko na ośnieżonej, ale i na mokrej drodze w chłodnych jesiennych i zimowych temperaturach:
- Na ośnieżonej drodze przy prędkości 48 km/godz. samochód na oponach zimowych zahamuje wcześniej niż samochód na letnich aż o 31 metrów.
- Na mokrej nawierzchni przy prędkości 80 km/godz. przy temperaturze +6 st. C droga hamowania samochodu jadącego na ogumieniu letnim była dłuższa aż o 7 metrów niż samochodu na zimowym. Najpopularniejsze samochody mają długość nieco ponad 4 metry. Gdy samochód na „zimówkach” bezpiecznie się już zatrzymał, auto na ogumieniu letnim jechało jeszcze z prędkością ponad 32 km/h.
- Na mokrej nawierzchni przy prędkości 90 km/godz. przy temperaturze +2°C droga hamowania samochodu jadącego na oponach letnich była dłuższa aż o 11 metrów niż samochodu na ogumieniu zimowym.
Gdzie w Europie jest obowiązek wymiany opon na zimowe
Obowiązek jazdy na oponach z homologacją zimową, czyli zimowych lub całorocznych, wprowadzono w 29 krajach europejskich. W większości krajów jest wyznaczany sztywnymi datami, jak np. w Norwegii, Szwecji, Bułgarii, Czechach, Litwie, Estonii, a np. w Niemczech czy Luksemburgu zależy on od warunków pogodowych.

Obowiązek wymiany opon na zimowe a bezpieczeństwo
W krajach, w których wprowadzono obowiązek wymiany opon na zimowe lub całoroczne, średnio o 46% zmniejszyło się prawdopodobieństwo wystąpienia wypadku drogowego w porównaniu z jazdą na oponach letnich w warunkach zimowych – takie wnioski wypływają ze studium Komisji Europejskiej wybranych aspektów korzystania z opon związanych z bezpieczeństwem. Raport ten udowodnił także, że wprowadzenie prawnego wymogu jazdy na oponach z homologację zimową zmniejsza liczbę śmiertelnych wypadków średnio o 3% – a jest to tylko uśredniona wartość, bo są kraje, które odnotowały spadek liczby wypadków o 20%.
Homologowane opony zimowe i całoroczne
We wszystkich krajach, które mają obowiązek jazdy na oponach zimowych, przyjmuje się, że wymagania spełnia także homologowane ogumienie całoroczne.
Polski Związek Przemysłu Oponiarskiego zwraca uwagę, że homologowane opony zimowe i całoroczne to takie, które mają z boku tzw. symbol alpejski – płatek śniegu na tle góry.
Spotykany jeszcze na oponach symbol M+S jest tylko określeniem przydatności bieżnika na błoto i śnieg, nadawanym jednak uznaniowo przez producentów opon. Opony z samym M+S, ale bez symbolu płatka śniegu na tle góry, nie mają zimowej, bardziej miękkiej mieszanki gumowej – która jest kluczowa w warunkach obniżonej temperatury. Samodzielnie występujący M+S bez symbolu alpejskiego oznacza, że taka opona nie jest ani oponą zimową, ani całoroczną.
Przeczytaj też:
Dodaj komentarz