Singapurska Agencja Żywności wydała amerykańskiemu start-upowi Eat Just zezwolenie na sprzedaż mięsa drobiowego wyhodowanego w warunkach laboratoryjnych. Według Eat Just to pierwsze na świecie pozwolenie na sprzedaż mięsa niepochodzącego z uboju.
Popyt na produkty alternatywne dla zwykłego mięsa od lat systematycznie rośnie. Konsumenci są coraz bardziej wrażliwi na dobrostan zwierząt i środowiska. Obawiają się również o swoje zdrowie zw względu na antybiotyki czy hormony, którymi karmione są zwierzęta hodowlane. Zastępniki roślinne, spopularyzowane przez Beyond Meat Inc i Impossible Foods, coraz częściej pojawia się na półkach supermarketów i w menu restauracji. Jednak wersji in vitro, wyhodowanej z komórek, jak dotąd nie ma w sprzedaży.
Singapurska Agencja Żywności (SFA) wydała zezwolenie na sprzedaż mięsa drobiowego wyhodowanego w warunkach laboratoryjnych. Jego producent, start-up Eat Just z San Francisco, zapewnia, że jest to pierwsze na świecie niepochodzące z uboju mięso zwierzęce i przy jego wytwarzaniu całkowicie wyeliminowano cierpienie zwierząt. Wyhodowano je w warunkach laboratoryjnych z komórek mięśniowych zwierząt i przy jego produkcji nie używano żadnych antybiotyków.
– Ta pierwsza na świecie regulacja dotycząca prawdziwego, wysokiej jakości mięsa wytwarzanego bezpośrednio z komórek zwierzęcych do bezpiecznego spożycia przez ludzi toruje drogę do zbliżającej się premiery sprzedaży na małą skalę w Singapurze – powiedział przedstawiciel start-upu Eat Just.
Prace nad produkowaniem mięsa bez konieczności zabijania zwierząt trwają od lat na całym świecie. Pierwszy burger wołowy wyprodukowano w ten sposób już w 2013 roku w Holandii. Pobrano od zwierząt odpowiednio zróżnicowane komórki, które później namnażano w warunkach laboratoryjnych. Otrzymano z nich produkt, który niczym nie różnił się od zwykłego mięsa pochodzącego z uboju poza tym, że nie zawierało żadnych antybiotyków. Niestety jego wytworzenie było wtedy bardzo drogie. Koszt wyprodukowania jednego burgera wyniósł aż 300 tys. dolarów.
Mięso wytworzone przez Eat Just na początku ma być sprzedawane w Singapurze w formie nuggetsów z kurczaka. Firma zapowiedziała, że jeden będzie kosztował około 50 dolarów.