Jerzy „Duduś” Matuszkiewicz – najbardziej znane tematy muzyczne [TOP 10] - Radio Pogoda - słuchaj radia
Strona główna » Jerzy „Duduś” Matuszkiewicz – najbardziej znane tematy muzyczne [TOP 10]

Jerzy „Duduś” Matuszkiewicz – najbardziej znane tematy muzyczne [TOP 10]

,

Jerzy „Duduś” Matuszkiewicz – genialny muzyk i kompozytor. Sprawdź, czy znasz muzykę do kultowych filmów i seriali, którą tworzył.

Wielu z nas nawet nie zdaje sobie sprawy, jak wiele stworzył dzieł, którymi przez lata się zachwycaliśmy. To właśnie ten wybitny muzyk, saksofonista i kompozytor jest autorem melodii z niemal 30 kultowych polskich seriali i stu dwudziestu filmów, z których wiele nucimy do dziś.

Seriale:

„Alternatywy 4”

W rozmowie z dziennikarzami dziennika „Rzeczpospolita” w 2002 roku Jerzy Matuszkiewicz powiedział, że cieszy go, że melodie które stworzył do dziś „są nucone, śpiewane i gwizdane”, bo jazz był wówczas muzyką popularną i służył zabawie, więc doskonale sprawdzał się w komediach, w tym takich jak kultowy serial Stanisława Barei.

„Stawka większa niż życie”

Któż z nas nie rozpozna po pierwszych taktach motywu muzycznego ze „Stawki większej niż życie”? Jerzy Matuszkiewicz pracował nad nim przez cały okres produkcji serialu. Łącznie w ciągu kilkunastu miesięcy kompozytor stworzył kilkadziesiąt minut muzyki a słynny motyw z czołówki serialu opracował po obejrzeniu pierwszych scen serialu

„Czterdziestolatek”

Po zakrapianym spotkaniu twórców serialu Jerzego Gruzy i Krzysztofa Teodora Toeplitza z kompozytorem w jego domu przystąpiono do tworzenia motywu przewodniego. Niemal od razu powstał tekst „czterdzieści lat minęło, jak jeden dzień”, a im więcej spożywano alkoholu, tym więcej krążyło pomysłów muzycznych. Następnego dnia okazało się, że motyw przewodni przetrwał test porannej trzeźwości, jednak tekst trzeba było oddać do oszlifowania zawodowemu tekściarzowi, czyli Janowi Tadeuszowi Stanisławskiemu.

„Janosik”

Muzyka do serialu o słowackim zbójniku powstała w wyniku połączenia podhalańskiej muzyki ludowej i ścieżki dźwiękowej z filmu szpiegowskiego, bo takie skojarzenia miał w głowie kompozytor, zapoznając się z tą produkcją. Jak mówił Jerzy Matuszkiewicz w jednym z wywiadów:

„Najtrudniejsze jest to, że kompozytor musi mieć świadomość, że muzyka, którą komponuje do filmu przede wszystkim ma za zadanie służyć obrazowi […] nie można zaczynać pisać muzyki po to, aby stała się szlagierem”.

„Podróż za jeden uśmiech”

Skoczna melodia z kultowej opowieści o wakacyjnych przygodach Dudusia i Poldka do dziś wprowadza nas w nostalgiczny nastrój i od razu marzy nam się udanie w podróż autostopem nad piękne polskie morze. A wszystko dzięki talentowi Jerzego Matuszkiewicza.

„Wojna domowa”

To jeden z najpopularniejszych seriali w historii polskiej telewizji, również dzięki muzyce, bo w końcu „Wojna domowa od wielu wieków trwa…”. Kompozycję Jerzego Matuszkiewicza wykonywał zespół NOVI (lub Novi Singers) – jazzowy kwintet założony w w 1964 roku przez studentów Państwowej Wyższej Szkoły Muzycznej w Warszawie.

Filmy:

„Małżeństwo z rozsądku”

Kompozytor na studiach zaprzyjaźnił się ze Stanisławem Bareją. Współpracował z nim przy tworzeniu komedii „Małżeństwo z rozsądku” i „Poszukiwany, poszukiwana”. Z filmu z Elżbietą Czyżewską, Danielem Olbrychskim i Bohdanem Łazuką do dziś pamiętamy takie wspaniałe piosenki jak: „Tak bardzo się zmienił świat”, „Panie Kowalski, panie Kwiatkowski” czy „Miłość złe humory ma”.

„Jak rozpętałem drugą wojnę światową”

Komedia wojenna opowiadająca o przygodach chcącego zabłysnąć bohaterskimi czynami Franka Dolasa nie miałaby swojego niepowtarzalnego łotrzykowskiego uroku bez odpowiedniej oprawy muzycznej. Jerzy Matuszkiewicz skomponował m.in. słynną balladę z filmu, którą wykonał Andrzej Żarnecki (autorem słów jest Andrzej Czekalski).

„Nie lubię poniedziałku”

Kultowa komedia w reżyserii Tadeusza Chmielewskiego, opisująca perypetie różnych osób zmagających się z przynoszącym pecha poniedziałkiem, swoją lekkość i urok w dużej mierze zawdzięcza ścieżce dźwiękowej. Nic dziwnego więc, że wciąż wielu z nas nuci pod nosem muzyczny motyw przewodni filmu.

„Poszukiwany, poszukiwana”

To kolejna komedia Stanisława Barei, do której muzykę stworzył „Duduś”. Trudno o lepszą ilustrację zmagań granego przez Wojciecha Pokorę skromnego pracownika muzeum niesłusznie oskarżonego o kradzież niż ścieżka dźwiękowa stworzona przez mistrza Jerzego Matuszkiewicza.

Autor:

Zobacz więcej >