Gdzie wolno parkować, a gdzie nie i na co uważać po zmianie przepisów? [Wyjaśniamy] - Radio Pogoda - słuchaj radia
Strona główna » Gdzie wolno parkować, a gdzie nie i na co uważać po zmianie przepisów? [Wyjaśniamy]

Gdzie wolno parkować, a gdzie nie i na co uważać po zmianie przepisów? [Wyjaśniamy]

Dowiedz się, jak po nowelizacji przepisów ruchu drogowego będzie wyglądało parkowanie na chodniku i jak robić to prawidłowo, żeby uniknąć mandatu.

21 września wchodzą w życie przepisy nowelizujące prawo o ruchu drogowym. Jedną ze zmian będzie ta zmieniająca definicję „chodnika”. Wiąże się to z niepokojem o to, jak w nowej sytuacji definiowane będzie parkowanie na chodniku oraz co będzie dozwolone, a co zakazane. Poniżej wyjaśniamy, czego należy się spodziewać i na co uważać, żeby nie przydarzył nam się mandat za parkowanie.

Chodnik po nowemu?

Nowelizacja prawa o ruchu drogowym porządkuje definicje zawarte w przepisach i ma zlikwidować nieścisłości i dualizm pojęciowy, który dotąd występował. W związku z tym od 21 września droga dla pieszych zostanie podzielona pojęciowo na trzy strefy:

  • chodnik – część drogi dla pieszych przeznaczona wyłącznie do ruchu pieszych i osób poruszających się przy użyciu urządzenia wspomagającego ruch;
  • pas buforowy – przylega do chodnika od strony jezdni, torowiska tramwajowego lub drogi dla rowerów; może być przeznaczony np. do postoju lub zatrzymania pojazdów;
  • pas obsługujący – przylega do chodnika od strony granicy pasa drogowego (np. przy budynku), przeznaczony jest do pełnienia innych funkcji niż te dopuszczone na chodniku (np. prowadzenia działalności społeczno-gospodarczej, sytuowania urządzeń drogi lub obiektów małej architektury, np. podjazd dla osób niepełnosprawnych, schody do budynku).

Zmiany w kodeksie drogowym 2022 a parkowanie

Od razu należy podkreślić, że wbrew legendom i nieoficjalnym doniesieniom, parkowanie na chodniku dalej będzie legalne. Jak poinformowało Ministerstwo Infrastruktury, wraz z dniem wejściem w życie nowych przepisów zasady parkowania na istniejących już chodnikach pozostaną takie same. Jak czytamy w oświadczeniu resortu:

„W dalszym ciągu, jak ma to miejsce obecnie, będzie możliwe zatrzymanie lub postój kołami jednego boku lub przedniej osi pojazdu samochodowego o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 2,5 t na drodze dla pieszych, m.in. pod warunkiem, że szerokość chodnika (a więc części składowej drogi dla pieszych, która pozostaje do dyspozycji pieszych) jest nie mniejsza niż 1,5 m”.

Jeśli więc po 21 września kierowcy będą parkowali na chodniku prawidłowo, spełniając powyższe warunki, to nie grozi im mandat za parkowanie na chodniku.

Nowy podział drogi dla pieszych będzie dotyczył nowo budowanych oraz przebudowywanych chodników. Nowe chodniki będą miały wyznaczoną przestrzeń dla pieszych, na której nie będzie wolno parkować. Z kolei istniejące już chodniki pozostaną „po staremu” i będzie można na nich parkować tak jak dotychczas – zgodnie z istniejącymi oznaczeniami, które umożliwiają parkowanie kolumnowe, parkowanie na kopertę czy jakiekolwiek inne zgodne z przepisami i nieutrudniające poruszania się pieszym.

Jak odróżnić stary chodnik od nowego?

Niestety, Ministerstwo Infrastruktury nie przygotowało oznaczeń wyróżniających „chodnik” i „pas buforowy”, przez co kierowcy mogą nie wiedzieć dokładnie, gdzie kończy się dana strefa. Resort obowiązek zadbania o oznaczenie zrzucił na barki zarządców dróg, sugerując im stawianie znaków „zakaz zatrzymywania” albo przeszkód takich jak donice lub słupki, uniemożliwiające przejazd. Dlatego kierowcy – nie mając jasności przy parkowaniu – powinni uważać na znaki i zostawiać pieszym nie mniej niż 1,5 m wolnej przestrzeni. To powinno im pozwolić uniknąć mandatu.

Szukasz chwili wytchnienia? Zrób sobie przerwę i włącz Radio Pogoda!

Uwaga! Dla wszystkich naszych Czytelników mamy coś naprawdę wyjątkowego. Przygotowaliśmy niezwykle ciekawe quizy z różnych kategorii. Największą niespodzianką jest to, że po rozwiązaniu quizu jest szansa na wygranie nawet 100 tys. złotych! Kliknij i sprawdź.

Czytaj też:

Zobacz więcej >