W wielu krajach w Europie policja podczas kontroli drogowej może ukarać kierowcę za brak opon zimowych, ale nie w Polsce. W naszym kraju nie ma obowiązku wymiany opon na zimę.
Polska należy do mniejszości krajów europejskich, gdzie przepisy nie nakazują używania opon zimowych w sezonie jesienno-zimowym. Około 30% polskich kierowców przez cały rok jeździ na oponach letnich. Eksperci od motoryzacji co roku ostrzegają, że jazda na oponach letnich zimą może być niebezpieczna. Podkreślają przy tym, że nie chodzi tylko o śnieżne zimy i jazdę po śniegu.
Dlaczego nie powinno się przez cały rok jeździć na letnich oponach
Gdy temperatura spada poniżej 7 st. C, mieszanka gumowa w bieżniku opon letnich twardnieje i zmniejsza się ich przyczepność nawet na suchej nawierzchni. Na ośnieżonych, mokrych czy śliskich drogach jest znacznie gorzej. Opony zimowe i całoroczne są bardziej miękkie i nie twardnieją w niskich temperaturach. Nie tracą one elastyczności i mają lepszą od opon letnich przyczepność w niskich temperaturach, zwłaszcza na śniegu.
Polski Związek Przemysłu Oponiarskiego (PZPO) przytacza na swoim Facebooku wnioski z testów Auto Express i RAC na temat opon zimowych. Pokazują one, jak bardzo ogumienie odpowiednie do temperatury, wilgotności i śliskości nawierzchni pomaga kierowcy w kontroli nad pojazdem i potwierdzają różnicę pomiędzy ogumieniem zimowym a letnim – nie tylko na ośnieżonej, ale i na mokrej drodze w chłodnych jesiennych i zimowych temperaturach:
- Na ośnieżonej drodze przy prędkości 48 km/godz. samochód na oponach zimowych zahamuje wcześniej niż samochód na letnich aż o 31 metrów.
- Na mokrej nawierzchni przy prędkości 80 km/godz. przy temperaturze +6 st. C droga hamowania samochodu jadącego na ogumieniu letnim była dłuższa aż o 7 metrów niż samochodu na zimowym. Najpopularniejsze samochody mają długość nieco ponad 4 metry. Gdy samochód na „zimówkach” bezpiecznie się już zatrzymał, auto na ogumieniu letnim jechało jeszcze z prędkością ponad 32 km/h.
- Na mokrej nawierzchni przy prędkości 90 km/godz. przy temperaturze +2°C droga hamowania samochodu jadącego na oponach letnich była dłuższa aż o 11 metrów niż samochodu na ogumieniu zimowym.
Obowiązek wymiany opon na zimowe a bezpieczeństwo
Obowiązek jazdy na oponach z homologacją zimową, czyli zimowych lub całorocznych, wprowadzono w ponad dwudziestu krajach europejskich. W większości państw jest on wyznaczany sztywnymi datami, jak np. w Czechach, Szwecji, Litwie, Norwegii, Bułgarii, Estonii, a np. w Niemczech czy Luksemburgu zależy on od warunków pogodowych.
Według raportu Komisji Europejskiej w krajach, w których wprowadzono obowiązek wymiany opon na zimowe lub całoroczne, średnio o 46% zmniejszyło się prawdopodobieństwo wystąpienia wypadku drogowego w porównaniu z jazdą na oponach letnich w warunkach zimowych. Raport ten udowodnił także, że wprowadzenie prawnego obowiązku jazdy na oponach z homologację zimową zmniejsza liczbę śmiertelnych wypadków średnio o 3%.
Homologowane opony zimowe i całoroczne
We wszystkich krajach, które wprowadziły obowiązek jazdy na ogumieniu zimowym, przyjmuje się, że wymagania spełniają także homologowane opony całoroczne.
Homologowane opony zimowe i całoroczne mają z boku umieszczony tzw. symbol alpejski – płatek śniegu na tle góry. Symbol M+S jest tylko określeniem przydatności bieżnika na błoto i śnieg, nadawanym jednak uznaniowo przez producentów opon. Opony z samym M+S, ale bez symbolu płatka śniegu na tle góry, nie mają zimowej, bardziej miękkiej mieszanki gumowej – która jest kluczowa w warunkach obniżonej temperatury. Samodzielnie występujący M+S bez symbolu alpejskiego oznacza, że taka opona nie jest ani oponą zimową, ani całoroczną.
Przeczytaj też:
- Co zrobić, jak zamarznie płyn do spryskiwaczy? [PORADNIK]
- Mandaty 2023 – taryfikator
- Jak oszczędzać paliwo
- Mandat drogowy – jak się odwołać od tej decyzji?
Szukasz chwili wytchnienia? Zrób sobie przerwę i włącz Radio Pogoda!