W tym roku Black Friday, czyli czarny piątek, wypada 27 listopada, a Cyber Monday 30 listopada. Kupować będziemy głównie w internecie. Na co warto uważać, korzystając z okazji i wyprzedaży?
Black Friday, czyli czarny piątek, to początek wielkich zakupów przed Bożym Narodzeniem w Stanach Zjednoczonych. Od początku XXI wieku czarny piątek zyskał popularność praktycznie na całym świecie. Black Friday wypada zawsze w pierwszy piątek po Dniu Dziękczynienia. Wiele sklepów tego dnia jest otwartych dłużej, często nawet przez całą dobę. Handlowcy przygotowują na ten dzień wiele wyprzedaży, zniżek i okazji. Często przed sklepami z najlepszymi ofertami ustawiają się długie kolejki chętnych wiele godzin przed otwarciem. Handlowcy w Stanach Zjednoczonych twierdzą, że tego dnia osiągają najwyższe dochody w ciągu całego roku. Szacuje się, że co roku w Black Friday robi zakupy ponad 100 milionów Amerykanów.
Black Friday w internecie
W tym roku w czarny piątek w Polsce wielkie wyprzedaże przeniosą się do internetu, bo cały kraj jest w czerwonej strefie. Do 29 listopada sklepy stacjonarne w galeriach handlowych są zamknięte. Wygląda na to, że w związku z tym promocje będą trwać dłużej. Niektóre sklepy internetowe już od początku listopada publikują kupony i kody zniżkowe na Black Friday. Niektóre z nich zdecydowały się uruchomić promocje już na początku listopada, a w wielu będą one trwały nawet przez cały listopad. na przykład w Lidlu Black Week trwa już od poniedziałku.
Cyber Monday tuż po Black Friday
Doskonałą okazją do zakupów jest także Cyber Monday, wypada zawsze w pierwszy poniedziałek po Black Friday. W tym roku będzie to 30 listopada. Często oba zakupowe święta łączy się, nazywając je Black Weekend. W Polsce Cyber Monday to zwyczajowo ostatni dzień wielkich wyprzedaży przed świętami. Tego dnia zwykle kupujemy w sklepach internetowych elektronikę, kosmetyki, odzież, obuwie czy sprzęt sportowy.
Na co uważać podczas wyprzedaży
Warto korzystać z niższych cen, ale trzeba to robić z głową. Często nieuczciwi sprzedawcy wcześniej podwyższają ceny, aby później, przed Black Friday czy Black Monday obniżyć cenę o 30% czy 50%. W efekcie cena jest taka sama jak np. we wrześniu czy październiku albo nawet wyższa. Jeśli zamierzamy korzystać z wyprzedaży, warto się do nich przygotować. Dobrze jest sprawdzić i porównać ceny interesujących nas produktów w różnych sklepach.
Według jednej z brytyjskich federacji konsumenckich 60 procent artykułów ma niższą cenę przed Black Friday, natomiast aż 75 procent produktów zostaje dodatkowo przeceniona, często nawet kilka razy, w grudniu i kolejnych miesiącach następujących. Warto zatem zachować zdrowy rozsądek i nie kupować pod wpływem chwili. Czasem też dobrze jest uzbroić się w cierpliwość i poczekać, aż upatrzony przez nas produkt stanieje naprawdę.