- Radio Pogoda - wiadomości, porady, informacje - słuchaj radia
Strona główna » Co łączy Borewicza z Tajlandią? – 45 lat kultowego Poloneza!

Co łączy Borewicza z Tajlandią? – 45 lat kultowego Poloneza!

W czasach peerelu był obiektem westchnień i marzeń większości polskich rodzin. 

Polonez – legendarny samochód, którego pierwszy egzemplarz zjechał z taśm Fabryki Samochodów Osobowych w Warszawie 3 maja 1978 roku. 

Historia Poloneza sięga początku lat 70. Wtedy to  najwyższe czynniki partyjne zaplanowały produkcję samochodu, który miał być następcą Fiata 125p, koniec końców oba modele były produkowane równolegle do 1991 roku. 

Produkcja Poloneza była bardzo droga, a więc szukając oszczędności był on zbudowany na podwoziu wspomnianego Fiata 125p. Jednakże montowano w nim wygodniejsze fotele, bardziej  nowoczesną i przejrzystą deskę rozdzielczą, zwiększono też sztywność oraz wytrzymałość nadwozia co wpływało na bezpieczeństwo jazdy. 

Niestety Polonez okazał się bardzo awaryjnym samochodem w dodatku wyposażonym w przestarzałe silniki. Ale, że jak wiadomo Polak potrafi to przeciętny Polak znakomicie sobie radził z drobnymi naprawami w garażu czy na osiedlowym  parkingu. 

Kultowy Polonez zrobił też sporą karierę w filmie. To nim ganiał przestępców słynny porucznik Borewicz z serialu “07 zgłoś się”. Zresztą do dziś pierwsze modele Poloneza nazywane są potocznie “borewiczami”. 

Wytwór naszej myśli motoryzacyjnej doczekał się bardzo wielu wersji. Pod koniec lat 90. zaczęto produkować go nie tylko z nadwoziem hatchback, ale i sedan.
W tej samej dekadzie co bogatszy klient mógł sobie także kupić wersję z klimatyzacją co jak na tamte czasy było ogromnym luksusem.
W latach 90. Polonez pobił też niechlubny rekord; był najczęściej kradzionym samochodem w Polsce. Pod koniec kariery Poloneza jego produkcję przejęła koreańska firma Daewoo, która mocno unowocześniła samochód. W Polonezie montowano m.in. ABS czy wspomaganie kierownicy. Jednak i te atrakcje nie pomogły. Na początku lat dwutysięcznych jego sprzedaż zaczęłą gwałotownie spadać. Głównie za sprawą coraz większej dostępności zachodnich aut w Polsce.
Ostatecznie produkcję Poloneza zakończono 22 kwietnia 2002 roku. Jednak sporo jego egzemplarzy jeździ do dziś nie tylko po naszych drogach. Jeśli będziecie państwo kiedyś w Egipcie, albo nawet w dalekiej Tajlandii to nie zdziwcie się jeśli zobaczycie tam legendarnego Poloneza, gdyż przez kilka lat był on produkowanych w tych krajach.

Tagi

Zobacz więcej >