Zmiana nawyków na zdrowsze może wydłużyć życie o kilka lat

Zmiana nawyków na zdrowsze – więcej aktywności fizycznej, zdrowa dieta i więcej snu – może wydłużyć życie o kilka lat. Fot. Tyler Farmer, Unsplash

Nawet 80-latkowie powinni rozważyć zmianę stylu życia na zdrowszy. Naukowcy dowodzą, że zdrowe zachowania mają wyraźny wpływ na długość życia człowieka. Zmiana pięciu lub więcej nawyków na zdrowsze wydłużyło oczekiwaną długość życia — nawet u osób powyżej 80. roku życia i obciążonych chorobami przewlekłymi.

Zmiana kilku nawyków na zdrowsze wydłużyła życie 40-latkom o 6 lat

Naukowcy z Uniwersytetu w Osace twierdzą, że największe korzyści przynoszą: ograniczenie spożywania alkoholu, niepalenie tytoniu, utrata wagi i wydłużenie czasu snu. U zdrowych 40-latków zmiana tych nawyków wydłużyła długość życia o sześć lat, przy czym u osób dwa razy starszych korzyści były jeszcze bardziej widoczne.

Co więcej, zmiany tych nawyków przynosiły korzyści również osobom z chorobami zagrażającymi życiu, takimi jak nowotwory, choroby układu krążenia, nadciśnienie, cukrzyca i choroby nerek. Badanie, którego analizę japońscy naukowcy opublikowali w czasopiśmie Age and Aging, pokazuje, że nigdy nie jest za późno, aby zrezygnować ze złych nawyków i zrzucić dodatkowe kilogramy.

„Jest to szczególnie ważne odkrycie, biorąc pod uwagę, że częstość występowania chorób przewlekłych wzrosła na całym świecie i jest główną przyczyną zgonów w starszych populacjach” – stwierdza profesor Hiroyasu Iso, jeden z autorów badania.

Jak przeprowadzano badanie

W badaniu przeprowadzonym w Japonii, które trwało ponad 20 lat, uczestniczyło prawie 50 tysięcy osób. W latach 1988-1990 jego uczestnicy w wieku 40–80 lat wypełniali ankiety, które zawierały pytania dotyczące modyfikowalnych czynników stylu życia: spożycia owoców, ryb i mleka, aktywności fizycznej, wskaźnika masy ciała BMI, palenia tytoniu, spożycia alkoholu i długości snu. Celem badania było poszerzenie wiedzy o tym, jakie czynniki przyczyniają się do śmierci z powodu raka i chorób układu krążenia. Zespół przyznał punkty za każde zdrowe zachowanie i ocenił wpływ ich modyfikacji na przewidywaną długość życia. Projekt trwał do grudnia 2009 roku.

„Wyniki były bardzo jasne. Większa liczba zmodyfikowanych zdrowych zachowań była bezpośrednio związana z dużą długowiecznością zarówno dla mężczyzn, jak i kobiet” – informuje, dr Ryoto Sakaniwa, główny autor badania.

Badanie to jest jednym z pierwszych badań mierzących wpływ zmiany nawyków na zdrowsze wśród osób starszych na długość życia, a zostało przeprowadzone w kraju o średniej długości życia wynoszącej prawie 85 lat.

Chcesz dowiedzieć się więcej o zdrowiu? Słuchaj programu „Szlachetne zdrowie” w Radiu Pogoda codziennie o 12:30!

Przeczytaj też:

Powiązane

Kiedy wypada pełnia Księżyca w październiku 2022?

Wyniki Lotto 7.10.2022, piątek [Multi Multi, Kaskada, Mini Lotto, Super Szansa, Ekstra Pensja] i EuroJackpot

Quiz: Jak dobrze pamiętasz telewizyjne gwiazdy PRL?