Zielona herbata – właściwości i zastosowanie

Zielona herbata - właściwości/ fot. Vee O unsplash.com

Zielona herbata spożywana była już w czasach dynastii Han w starożytnych Chinach. Zobacz, dlaczego warto ją pić.

Do powszechnego użycia weszła w okresie Tang. Warto dodać, że właśnie z tego okresu pochodzi najstarszy traktat jej poświęcony, który szczegółowo omawia przygotowanie herbaty, od zbioru liści do zaparzania. Według legend wynalazek parzenia herbaty Chińczycy zawdzięczają mitycznej postaci zwanej Boskim Rolnikiem.

Co ciekawe, w Chinach, Japonii, Indiach i Tajlandii wykorzystuje się ją od stuleci jako lekarstwo. Stosuje się ją przy większości drobnych codziennych dolegliwości, a także przy tamowaniu krwawienia, kontroli temperatury ciała oraz wspomaganiu trawienia.

W roku 1191 mnich buddyjski Eisai napisał “Księgę Herbaty” w której przedstawił pozytywny wpływ zielonej herbaty na pięć najważniejszych ludzkich organów, zwłaszcza na serce. 

Według niego picie tego napoju:

zaspokaja pragnienie, wspomaga usuwanie efektów picia alkoholu, działa stymulacyjnie, pomaga przy problemach trawiennych oraz w leczeniu choroby beri-beri (niedobór witaminy B1), zapobiega zmęczeniu, działa moczopędnie.

Zielona herbata na długowieczność

Jej prozdrowotne właściwości wykorzystuje się do dzisiaj. Zwłaszcza, że niektóre z nich zostały faktycznie potwierdzone badaniami. Dobroczynne działanie zielona herbata zawdzięcza zawartych w niej związkach czynnych takich jak polifenole, flawonoidy czy alkaloidy. Ma ona działanie m.in.:

  • przeciwnowotworowe – dzięki zawartości bardzo dużej ilości antyoksydantów chroni przed szkodliwym działaniem wolnych rodników. 
  • wspierające układ nerwowy – dzięki dużej zawartości kofeiny i teiny wpływa stymulująco na mózg. Redukuje objawy zmęczenia, przyspiesza procesy zapamiętywania i uczenia się oraz pomaga się odprężyć i rozluźnić. 
  • odchudzające – dzięki zawartości kofeiny i galusanu epigalokatechiny zwiększa spalanie tłuszczu i redukuje wchłanianie tłuszczów. 
  • wspierające układ krwionośny – regularne stosowanie zmniejsza ilość cholesterolu i przeciwdziała jego odkładaniu się w ścianach naczyń. Działa także korzystnie na ciśnienie tętnicze, mięsień sercowy, naczynia wieńcowe i mózgowe. 

Powszechnie stosuje się ją również w kosmetologii. Dzięki dużej zawartości przeciwutleniaczy jest ona składnikiem kremów przeciwstarzeniowych i antycellulitowych. Ma również działanie odświeżające oraz zapobiega powstawaniu paradontozy, dlatego dodawana jest do płynów i past do zębów.

Jak zaparzać?

Warto zapamiętać, że zielona herbata powinna być zalewana wodą o temperaturze 70-80°C. Niektórzy miłośnicy tego napoju posługują się w tym celu specjalnym termometrem. Na szczęście jest na to prostszy sposób: wystarczy odczekać ok. 7-8 minut od chwili zagotowania się wody. Ważne, żeby herbata była zaparzana pod przykryciem, najlepiej w lekko ocieplonym naczyniu.

Zobacz też:

Przeciwwskazania i zalecenia

Ze względu na zawartość kofeiny nie należy jej pić na 2-3 godziny przed snem. Nie zaleca się również popijanie leków zieloną herbatą, ponieważ katechiny w niej zawarte mogą wpływać na ich działanie i skuteczność. 

Warto zaznaczyć, że może ona m.in.i obniżać skuteczność niektórych leków stosowanych przy leczenia chorób neurologicznych oraz chorób układu sercowo-naczyniowego. Spożywanie tego napoju nie zaleca się również osobom cierpiącym na anemię (wypłukuje żelazo) i osteoporozę (wypłukuje wapń).

Powiązane

Dzień Babci i Dziadka 2022 – najlepsze pomysły na prezenty [10 inspiracji]

Szałwia lekarska – właściwości i zastosowanie

Cepelia – prawdziwa sztuka ludowa