Wskazówki żywieniowe: słodycze od 2. roku życia?

Jedzenie Fot. Cristiano Pinto/Unsplash

Wskazówki żywieniowe opublikowane przez amerykańskich naukowców zalecają zmianę sposobu odżywiania dzieci i dorosłych. Zobacz, czego wystrzegać się w jedzeniu.

Rodzice mają teraz dodatkowy powód, żeby nie kupować małym dzieciom cukierków, ciastek i lodów. We wtorek w Stanach Zjednoczonych opublikowano wytyczne żywieniowe dla niemowląt małych dzieci. Rekomenduje się w nich karmienie noworodków wyłącznie mlekiem matki przez co najmniej pół roku oraz zaleca nie dawanie cukru dzieciom do drugiego roku życia.

Jak powiedziała agencji AP specjalistka ds. żywienia z Uniwersytetu Kalifornijskiego Barbara Schneeman, „nigdy nie jest za wcześnie na początek. We wczesnych latach życia dziecka trzeba liczyć każdy kęs, jaki mu dajemy” – dodała.

Jakie zmiany w żywieniu?

Jedzenie Fot. Alexander Kovacs/Unsplash

W opublikowanych wytycznych naukowcy wzywają do zaprzestania stosowania dwóch kluczowych zaleceń dotąd praktykowanych. Chodzi o postulowanie ograniczania dodatkowego spożycia cukru do mniej niż 6% kalorii oraz o to, że mężczyźni powinni ograniczyć spożycie alkoholu do nie więcej niż jednego drinka dziennie.

Zamiast tego nowe wytyczne postulują ograniczanie spożywania dodatkowego cukru do nie więcej niż 10% kalorii dziennie, począwszy od wieku 2 lat. Mężczyźni z kolei powinni ograniczyć spożywanie alkoholu do nie więcej niż 2 drinków dziennie (dwa razy więcej niż limit postulowany dla kobiet).

„Myślę, że jeszcze zajmiemy się alkoholem. Wciąż w tym zakresie musimy się więcej nauczyć” – powiedziała Schneeman, zasiadająca w komitecie doradczym ws. wskazówek żywieniowych.

Wskazówki żywieniowe są publikowane w USA co pięć lat przez Departament Rolnictwa oraz Departament Zdrowia i Służb Społecznych. Amerykański rząd używa ich do ustanawiania standardów żywieniowych dla szkół i w innych programach.

Najważniejsze wskazówki żywieniowe od amerykańskich naukowców:

Niemowlęta, małe dzieci i matki

Niemowlę Fot. Jake Peterson/Unsplash

Niemowlęta powinny być karmione wyłącznie mlekiem z piersi matki co najmniej do 6. miesiąca życia. Jeśli jest to niemożliwe, powinny otrzymywać pokarm z dodatkiem żelaza przez pierwszy rok życia. Wkrótce po urodzeniu dzieci powinny też otrzymywać suplement witaminy D (przeznaczony dla małych dzieci).

Małe dzieci mogą zacząć jeść inny niż mleko matki pokarm około 6 miesięcy po urodzeniu. W skład nowego pokarmu powinny wchodzić róweniż takie składniki, które mogą mieć potencjalnie działanie alergiczne. Jak wyjaśniają naukowcy, pokarmy zawierające między innymi orzechy arachidowe, dawane dzieciom w pierwszym roku życia, redukują ryzyko rozwoju alergii na te orzechy.

Aby wspomagać rozwój mózgu swoich dzieci, karmiące matki powinny do swojej diety dodać owoce morza – od 0,2 do 0,3 kg tygodniowo. Powinny to być takie ryby jak dorsz, łosoś, sardynki czy tilapie – z bardzo niską zawartością rtęci, która może uszkodzić system nerwowy dziecka.

Ciężarne oraz karmiące kobiety nie powinny pić alkoholu. Kofeina jest dopuszczalna w niewielkich ilościach – w razie wątpliwości należy jej spożywanie skonsultować z lekarzem.

Mężczyźni i alkohol

Alkohol Fot. Luke Southern/Unsplash

W lipcu naukowcy doradzali mężczyznom spożywającym alkohol ograniczenie go do jednego drinka dziennie. Najnowsze wytyczne postulują nie więcej niż dwa drinki dziennie. Dr Westley Clark z Uniwersytetu Santa Clara uznał to za dopuszczalną dawkę. Naukowiec wskazuje tez, że wytyczne powinny być też łatwe do zaakceptowania przez ludzi, „inaczej odrzucą oni nasze wskazania i to tylko pogorszy sytuację. Jeśli ludzie się temu sprzeciwią, to wytyczne będą bezwartościowe” – dodaje. Dr Clark zwraca jednak uwagę, że konieczne są dalsze badania długotrwałego spożywania niewielkich ilości alkoholu na organizm człowieka.

Co masz na talerzu?

Większość nowych wskazówek żywieniowych nie jest niczym odkrywczym i nie zawiera żadnych nowych porad: jedz owoce i warzywa, ogranicz spożywanie słodkości, tłuszczów nasyconych i sodu. Wytyczne postulują wprowadzanie niewielkich zmian, które będzie można stopniowo stosować coraz szerzej:

  • zamiast zwykłej pszenicy używaj mrożonych płatków;
  • wybierz puszkę fasoli o niskiej zawartości sodu;
  • pij wodę gazowaną zamiast napoju gazowanego (np. coli).

„To naprawdę ważne, żeby dokonywać zdrowszych wyborów każdego dnia przy każdym posiłku, żeby wyrobić w sobie nawyk zdrowego odżywiania” – mówi Pam Miller z Departamentu Rolnictwa.

Czytaj etykiety

Napój gazowany Fot. Unsplash

Największym źródłem dodatkowego cukru w typowej amerykańskiej diecie są wysokosłodzone napoje gazowane oraz desery, przekąski, cukierki, słodzone kawy i herbaty. Te posiłki zawierają bardzo niewiele składników odżywczych, więc ich spożycie trzeba ograniczać. W paczkowanych posiłkach można znaleźć tabelę z informacją, ile zawierają one dodatkowego cukru. Znajdują się tam również informacje na temat zawartości tłuszczów nasyconych i sodu.

Przeczytaj też: Jak się nie przejadać w święta i po świętach

Tradycja wspólnego jedzenia na liście UNESCO

Zdrowe odżywianie - o czym pamiętać

Ile cukru powinny spożywać małe dzieci?

Konieczne jest ograniczanie spożywania dodatkowego cukru do nie więcej niż 10% kalorii dziennie, począwszy od wieku 2 lat.

Jak karmić niemowlę?

Najlepiej karmić je tylko mlekiem z piersi matki do 6 miesięcy po urodzeniu.

W których posiłkach jest najwięcej cukru?

Najwięcej cukru mają wysokosłodzone napoje gazowane oraz desery, przekąski, cukierki, słodzone kawy i herbaty.

Powiązane

Kiedy wypada pełnia Księżyca w październiku 2022?

Wyniki Lotto 7.10.2022, piątek [Multi Multi, Kaskada, Mini Lotto, Super Szansa, Ekstra Pensja] i EuroJackpot

Quiz: Jak dobrze pamiętasz telewizyjne gwiazdy PRL?

1 comment

Cukier – gdzie możemy go znaleźć? » Radio Pogoda - wiadomości, porady, informacje - słuchaj radia 11 lipca 2021 - 06:53
[…] Porady […]
Dodaj komentarz