Szczepienie za granicą – czy jest ważne w Polsce?

Żeby szczepienie za granicą zostało włączone do polskiego systemu, trzeba zwrócić się do NFZ. Fot. Flickr

Co robić, jeśli zaszczepiliśmy się przeciw COVID-19 za granicą i mamy tylko papierowe zaświadczenie o szczepieniu? Co trzeba zrobić, żeby informacja o szczepieniu znalazła się w systemie NFZ, by móc otrzymać certyfikat COVID-19?

Michał Pustuła z programu „Radio Pogoda, w czym mogę pomóc?” postanowił pomóc słuchaczce, której mąż spędził 4 miesiące w Stanach Zjednoczonych i w tym czasie został zaszczepiony przeciwko koronawirusowi. Niestety, po szczepieniu poza papierowym zaświadczeniem, które otrzymał mąż słuchaczki w USA, nie ma żadnego śladu w polskim systemie. Co zrobić, żeby było inaczej? O pomoc w rozwiązaniu problemu Michał Pustuła zwrócił się do do rzecznika warszawskiego oddziału Narodowego Funduszu Zdrowia, Andrzeja Troszyńskiego.

Nie ma ustalonej procedury włączającej szczepienie za granicą do systemu NFZ

– Rzeczywiście, w chwili obecnej poza samą satysfakcją bycia zaszczepionym i posiadania certyfikatu, który być może będzie potrzebny w momencie przekraczania granic, nie ma w tej chwili procedury włączającej osobę zaszczepioną poza Polską do polskiego rejestru osób zaszczepionych. Wiem, że to się zmieni w najbliższym czasie. W chwili obecnej pozostaje tylko mieć dokument potwierdzający szczepienie przy sobie na wszelki przypadek – mówi Andrzej Troszyński.

Trzeba napisać mail lub list do NFZ

Odpowiedź rzecznika NFZ, który odpowiada za narodowy program szczepień, nie usatysfakcjonowała Michała, więc zadzwonił na numer 800-190-500, czyli na infolinię rzecznika praw pacjenta. Konsultant rzecznika praw pacjenta polecił napisać e-mail, ale może to być i zwykły list, z opisem historii, że jesteśmy osobą zaszczepioną, ale tak jak w tym przypadku poza Unią Europejską. Do e-maila należy dołączyć zaświadczenie o szczepieniu i prośbę o wprowadzeniu tej informacji do naszych danych na internetowym koncie pacjenta. Można, a nawet należy dopisać, że sprawa jest pilna, ponieważ z uwagi na brak takiego zapisu w systemie może się to wiązać z trudnością dostępu do świadczeń medycznych. E-mail należy wysłać na adres sekretariat@nfz-warszawa.pl a także do wiadomości Ministerstwa Zdrowia kancelaria@mz.gov.pl i do Rzecznika Praw Pacjenta na kancelaria@rpp.gov.pl. A ponieważ NFZ to urząd administracji, na odpowiedź i ustosunkowanie się nie powinniśmy czekać dłużej niż miesiąc.

„Radio Pogoda, w czym mogę pomóc?”

Od poniedziałku do piątku o godzinie 14:00 Michał Pustuła rozwiązuje wszelkie kłopoty i sprawy, które zgłaszają słuchacze Radia Pogoda.

Jeśli mają Państwo kłopoty w rozwiązaniu różnych spraw, mogą Państwo zgłosić je za pomocą:

Odpowiedzi na Państwa pytania będzie można usłyszeć w programie „Radio Pogoda, w czym mogę pomóc?” od poniedziałku do piątku o godz. 14:00.

Zobacz też:

Powiązane

Najlepsze cytaty Beaty Tyszkiewicz

Psy i koty – dlaczego zachowują się tak, a nie inaczej? Wyjaśniamy

Kolory ścian – jak wpływają na samopoczucie człowieka?