Szczepienia przeciw COVID-19: Co zrobić, żeby zmniejszyć NOP i wzmocnić działanie szczepionki

Przed pójściem na szczepienie przeciw COVID-19 warto zrobić krótki trening górnych partii ciała. Fot. Flickr

Jeśli odpowiednio przygotujemy się do szczepienia przeciw COVID-19, możemy zmniejszyć ewentualne niepożądane odczyny poszczepienne, a także szczepionka lepiej zadziała. Sprawdź, nie jest to trudne i zajmie nie więcej niż pół godziny.

Najczęściej po pierwszej dawce szczepionki przeciw COVID-19 firmy AstraZeneca i po drugiej Pfizer-BioNTech pacjenci skarżą się na gorączkę, obrzęk i zaczerwienienie w miejscu wkłucia, ból ręki i ogólne złe samopoczucie. Wszystko to dość szybko mija, ale nie jest przyjemne. Wiele osób zauważyło, że uciążliwy ból ręki następnego dnia po szczepieniu przechodzi „jak ręką odjął” na przykład po wykonaniu kilkunastominutowej praktyki jogi. Chodzi tu przede wszystkim o jakiekolwiek ćwiczenia lekko obciążające ręce – na przykład deska czy bardziej zaawansowany jogowy kij (chaturanga dandasana).

Zanim pójdziesz na szczepienie przeciw COVID-19, wykonaj kilka prostych ćwiczeń

Okazuje się, że ćwiczenia mogą nam pomóc nie tylko na ból ręki po szczepieniu, ale jeśli wykonamy je wcześniej, możemy uniknąć przykrych objawów po szczepieniu lub chociaż je zminimalizować. Ćwiczenia górnych partii ciała wykonane kilka godzin przed szczepieniem zmniejszą niepożądane odczyny poszczepienne. Chodzi o ćwiczenia ramion i barków z obciążeniem, na przykład typowy trening na bicepsy i tak zwane wznosy sztangielek bokiem, czyli odwodzenie ramion w bok z ciężarkami.

Ćwiczenia te nie tylko zmniejszą ewentualny obrzęk w miejscu iniekcji i gorączkę po szczepieniu, ale także wzmocnią odpowiedź organizmu na szczepionkę. Dotyczy to zresztą nie tylko preparatów przeciw COVID-19, ale wszystkich szczepionek, także przeciw grypie czy pneumokokom. Potwierdzają to dobrze udokumentowane badania naukowe. Warto zatem w miarę możliwości poćwiczyć przed każdym szczepieniem.

Wpływ ćwiczeń fizycznych na reakcję organizmu na szczepienie

Korzystny wpływ ćwiczeń na reakcję po szczepieniu udowodniła prof. Kate Edwards z Uniwersytetu w Sydney. Przeprowadziła badania z grupą młodych dorosłych osób, którzy około sześciu godzin przed zaszczepieniem przeciw grypie przez 25 minut wykonywali trening na bicepsy i wznosy sztangielek bokiem. Zgodnie z oczekiwaniami osoby te wykazywały podwyższoną odpowiedź immunologiczną na szczepionkę w ciągu następnych 20 tygodni w porównaniu z uczestnikami, którzy odpoczywali w dniu szczepienia. Potwierdzając te korzystne efekty, Edwards udowodniła w kolejnym badaniu, że ćwiczenia fizyczne mogą również wzmocnić odpowiedź na szczepionkę przeciwko pneumokokom. Randomizowane badanie wykazało, że 15-minutowy trening barków i ramion bezpośrednio przed szczepieniem wzmocnił odpowiedź immunologiczną na szczepionkę.

Jak tłumaczy się taką reakcję organizmu?

Jedną z możliwości jest to, że lekkie zmęczenie i dotlenienie naszych mięśni podczas ćwiczeń może samo w sobie wywołać łagodną reakcję układu odpornościowego. Organizm jest zatem dobrze przygotowany do skuteczniejszego radzenia sobie z antygenem podanym w szczepionce. Zwiększają się korzyści wynikające z przyjęcia szczepionki, a jednocześnie zmniejsza się potencjalny dyskomfort po iniekcji.

Co jeszcze warto zrobić przed pójściem na szczepienie przeciw COVID-19

Jeśli mamy taką możliwość, warto w domu wydrukować i wypełnić kwestionariusz wstępnego wywiadu przesiewowego. Kwestionariusz musimy wypełniać za każdym razem – zarówno przed przyjęciem pierwszej, jak i drugiej dawki szczepionki. W punktach szczepień wypełnianie druków nie zawsze jest komfortowe – cały czas trzeba mieć na maskę zakrywająca usta i nos, a jeśli nosimy okulary, mogą zaparować. Żeby więc zaoszczędzić sobie zbędnego stresu, lepiej zrobić to spokojnie w domu. Tu możesz ściągnąć „Kwestionariusz wstępnego wywiadu przesiewowego przed szczepieniem osoby dorosłej przeciw COVID-19” w formacie pdf. 

Przeczytaj też:

Preparat AstraZeneca: niepożądane odczyny poszczepienne

Szczepionka Pfizer-BioNTech: niepożądane odczyny poszczepienne

Ćwiczenie jogi na wzmocnienie całego ciała

Powiązane

Barbara Krafftówna nie żyje

Ćwiczenie wspomaga myślenie?

Czarnuszka – właściwości lecznicze, jak stosować