Suplementy: brać, czy nie brać?

Suplementy Fot. Pixabay

Czy odżywiając się zdrowo muszę przyjmować dodatkowe suplementy? Jeśli tak, to jakie? Dowiedz się, czy musimy brać suplementy.

Wielokrotnie pisaliśmy już o zdrowym odżywianiu oraz przyswajaniu odpowiednich witamin. Tym razem warto zastanowić się nad tym, czy jeśli już odżywiamy się właściwie, to musimy uzupełniać swoją dietę o dodatki witaminowe?

Czy potrzebujemy suplementów?

Wokół nas pełno jest reklam witaminowych, które mają podnosić odporność. A czy zdrowo się odżywiając musimy coś brać? Odpowiedź brzmi nie. Może oprócz witaminy D, ponieważ w naszym klimacie większość z nas ma jej niedobór.

Zobacz: 3 suplementy, które mogą zaszkodzić chorym na serce

Zdrowe odżywianie jest najważniejsze

A wracając do dobrego odżywiania: to model idealny. W praktyce wiele osób prowadzi niezdrowy tryb życia. Odżywia się śmieciowym jedzeniem, unika aktywności fizycznej na świeżym powietrzu, spędza wiele godzin w zamkniętych i źle wentylowanych, przegrzanych pomieszczeniach. I wtedy może mieć różne niedobory witaminowe, które warto uzupełniać. Ale najpierw je skontrolujmy. Zobaczmy jakie one są. Zróbmy stosowne badania.

Sprawdź też: Sok z brzozy – co warto o nim wiedzieć

Witaminy – mity i fakty

A wracając do witaminy D: jest ona niedoceniana w przeciwieństwie do witaminy C, która jest przeceniana w szczególności jeśli idzie o infekcje. Po przejrzeniu badań klinicznych z ostatnich 60 lat wykazano, że przyjmowanie witaminy C w czasie przeziębienia ani nie skraca, ani nie łagodzi ich objawów.

Z kolei codziennie przyjmowana profilaktycznie witamina C nieco skraca czas przeziębienia, o 8% u dorosłych i 14% u dzieci, czyli zamiast chorować tydzień, nasze dziecko chorować będzie dni 6.

Czytaj: Witamina C – na co pomaga, a na co nie działa

Powiązane

Psy i koty – dlaczego zachowują się tak, a nie inaczej? Wyjaśniamy

Kolory ścian – jak wpływają na samopoczucie człowieka?

Suchy prowiant na wyjazd – jak się przygotować?