Sobiesław Zasada przejechał fiatem 126p trasę z Polski do Włoch. Dowiedz się, z jakiej okazji tego dokonał oraz jak wyglądała wyprawa jednego z najsłynniejszych polskich kierowców.
Spis treści:
92-letni Sobiesław Zasada dokonał nie lada wyczynu: wraz z grupą śmiałków pokonał trasę z Bielska-Białej do Turynu, prowadząc Malucha, czyli fiata 126p. Najbardziej znanemu polskiemu kierowcy rajdowemu towarzyszył 95-letni pilot rajdowy Longin Bielak. Razem wzięli udział w wyprawie samochodowej zorganizowanej w 50. rocznicę rozpoczęcia produkcji Malucha we Włoszech. Wyjazd zorganizowała grupa miłośników słynnego samochodu znana jako 126Hooligans.
Fiat 126p – pół wieku motoryzacyjnej legendy
Słynny Maluch swój oficjalny debiut zanotował 1 listopada 1972 roku na 54. Salonie Samochodowym w Turynie. Zaledwie 8 dni później po raz pierwszy samochód zaprezentowano w Polsce, na placu Defilad w Warszawie. Polski Fiat 126p był produkowany na licencji włoskiego koncernu przez Fabrykę Samochodów Małolitrażowych „Polmo” Bielsko-Biała w Bielsku-Białej oraz w Tychach w latach 1973-2000. Popularny „maluch” był w naszym kraju prawdziwym przebojem – w Polsce wyprodukowano dokładnie 3 318 674 w obu zakładach. Mimo niewielkich rozmiarów, w przaśnych komunistycznych warunkach był – z konieczności – bardzo pakowny i niejednokrotnie przewoził na wakacje całe rodziny.
Sobiesław Zasada i Longin Bielak w Maluchu
Wyprawa, w której wzięli udział między innymi słynny i kierowca i jego pilot, reklamowana była jako Wielka Wyprawa Fiatów 126 do Włoch. Trasa okolicznościowego rajdu nie była przypadkowa: start odbył się 9 lipca w Bielsku-Białej, czyli jednym z dwóch polskich miast (obok Tychów), w których auto produkowano. Metą był Turyn, czyli motoryzacyjna stolica Włoch i miejsce premiery kultowego auta. W liczącą niemal 1500 km trasę wyruszyło łącznie 12 maluchów, a w całej wyprawie udział brało łącznie 32 uczestników. Za kierownicą żółtego fiata 126p oznaczonego numerem 7 zasiadł Sobiesław Zasada a na fotelu obok Longin Bielak. Obaj w 1975 roku uczestniczyli w słynnym rajdzie Monte Carlo, poruszając się wówczas – jakżeby inaczej – Maluchem. Trzeba podkreślić, że wszystkie uczestniczące w rajdzie Maluchy bardzo dzielnie zniosły trudy podróży i pokonały niemal 1500 km praktycznie bezawaryjnie, nie licząc przebitej opony, awarii łożyska sprzęgła czy urwania się obejmy wydechu. Konwój kultowych Maluchów dotarł do fabryki Fiata w Turynie 12 lipca. Miłośnicy fiata 126p zameldowali się pod byłą halą produkcyjną, w której obecnie mieści się muzeum Fiata, Alfy Romeo, Lancii i Abartha. Podróżników na miejscu powitali szef działu historycznego marki Fiat, a także przedstawiciele lokalnego klubu Fiata 126.
Sobiesław Zasada – legenda polskiej motoryzacji
Sobiesław Zasada jest najbardziej utytułowanym polskim kierowcą rajdowym w historii. 11 razy zdobywał tytuł rajdowego mistrza Polski, trzykrotnie też wygrał tytuł mistrza Europy. Był kierowcą fabrycznym koncernów Kierowca fabryczny Steyr Puch, Porsche, BMW i Mercedes-Benz. Po zakończeniu kariery rajdowej zajął się działalnością biznesową. W 2021 roku uczestniczył w Rajdzie Safari, dzięki czemu zyskał miano najstarszego uczestnika rajdowych mistrzostw świata.
Chcesz poznać historie z życia gwiazd? Włącz Radio Pogoda codziennie o 22:00 i słuchaj wywiadów z największymi gwiazdami kina i muzyki!
Uwaga! Dla wszystkich naszych Czytelników mamy coś naprawdę wyjątkowego. Przygotowaliśmy niezwykle ciekawe quizy z różnych kategorii. Największą niespodzianką jest to, że po rozwiązaniu quizu jest szansa na wygranie nawet 50 tys. złotych! Kliknij i sprawdź.
Zobacz też: