SMS-y premium: Jak się zabezpieczyć i nie dać się naciągać

Zdarza się, że otrzymujemy wyższy niż zazwyczaj rachunek za telefon komórkowy. Po sprawdzeniu często okazuje się, że musimy zapłacić za kosztowne SMS-y premium. Najgorzej jednak jest wówczas, gdy dajemy się naciągać, angażując się emocjonalnie. Jak się chronić?

Michał Pustuła z programu „Radio Pogoda, w czym mogę pomóc?” na prośbę jednej ze słuchaczek zajął się właśnie tematem SMS-ów premium. Słuchaczka Radia Pogoda, pani Magda, poprosiła o pomoc w skontaktowaniu się z panem Karolem, który mieszka w Luboniu. Pani Magda SMS-uje z nim już półtora roku poprzez numer 72926 i chciałaby się z nim spotkać. Jednak gdy próbuje się pod ten numer dodzwonić, to już po trzech cyfrach połączenie się urywa.

Czy pan Karol to automat?

Michał niestety nie miał dla pani Magdy dobrych wiadomości, ponieważ udało mu się sprawdzić numer 72926. W sprawdzaniu takich numerów pomagają specjalne portale internetowe. Okazuje się, że prawdopodobnie pani Magda nie SMS-uje z realnym człowiekiem, tylko z automatem, który jej odpisuje i wciąga w dalszą rozmowę, naciągając jednocześnie na koszty. By rozwiać wszelkie wątpliwości, skontaktował się z Konradem Mrozem, kierownikiem Biura Prasowego sieci T-Mobile.

Czy za takimi SMS-ami premium stoją operatorzy komórkowi?

Jak mówi Konrad Mróz, tego typu usługi są świadczone przez firmę zewnętrzną, udział operatora można porównać do listu otrzymanego pocztą. Poczta nie odpowiada za treść listu, który otrzymujemy.

Jak to się dzieje, że stajemy się subskrybentami SMS-ów premium?

Modeli jest kilka. Pierwszy, gdy klient sam zainicjuje taką subskrypcję, wysyłając pierwszego SMS-a premium na wskazany numer. Drugi, podobny, ale troszeczkę inny, czyli klient wysyła SMS-a w reakcji na reklamę, którą otrzymał SMS-em. Trzecia droga, najmniej oczywista, to udział w różnego rodzaju internetowych ankietach, badaniach czy konkursach, i to niekoniecznie przez telefon, ale za pomocą komputera, laptop czy innego urządzenia podłączonego do internetu.

Jak działają takie numery z SMS-ami premium?

Konrad Mróz: Głównym celem działania takich numerów jest utrzymanie kontaktu z klientem, który w jakiś sposób został subskrybentem albo wysyła samodzielnie SMS-y. Ten kontakt to jest właśnie zarobek firmy, która prowadzi taką usługę. Każda korespondencja ze strony automatu firmy, która skłoni klienta do wykonania jakiejś czynności, w tym wypadku wysłania SMS-a, to jest po prostu zarobek dla tej firmy.

Nawet jeśli Karol nie jest botem, raczej się z panią Magdą nie spotka

Słuchaczka zwróciła się do radia z prośbą o pomoc w skontaktowaniu się z osobą, która jest po tej drugiej stronie. Jednak, czy tak naprawdę pani Magda koresponduje z prawdziwą osobą? Czy tam po drugiej stronie po prostu jest maszyna, która odpowiada na jej SMS-y, czy jest realny człowiek, który pisze, żeby wciągnąć ją w dalszą rozmowę?

Konrad Mróz wyjaśnia, że ze 100-procentową pewnością nie jesteśmy w stanie tego stwierdzić. Istnieją zarówno serwisy, które obsługiwane są przez boty, jak i są serwisy, w których pracują realni pracownicy. Według niego nie warto szukać tej osoby, która jest po drugiej stronie. Jeśli chodzi o panią Magdę, to Konrad Mróz mówi, że byłby bardzo ostrożny, jeśli chodzi o korzystanie z tego typu usług. Raczej nie należy wierzyć, że druga strona – w tym wypadku pan Karol, jeśli jest człowiekiem – zechce się z nami rzeczywiście skontaktować pozasłużbowo.

Jak nie dać się wciągnąć w takie SMS-y premium?

Każda legalna usługa wiąże się z regulaminem – mówi Konrad Mróz. – Musi on wskazywać, na czym polega usługa i z czym się mogą wiązać potencjalnie dodatkowe koszty dla klienta i jaka może być ich wysokość.

Jeśli już daliśmy się wciągnąć, to najprościej możemy sprawdzić takie numery w internecie.

Wpisanie w wyszukiwarkę podejrzanego numeru często pomaga odkryć, jaki serwis za niego odpowiada i kto jest właścicielem tego serwisu – mówi Konrad Mróz. – Jeśli nie znajdziemy informacji, która pomoże nam zrezygnować z takiej usługi, warto skontaktować się ze swoim operatorem. Konsultanci na podstawie podanego numeru, z którego SMS-y przychodzą, będą w stanie zidentyfikować dostawcę takich treści i pomóc klientowi.

Jak zabezpieczyć się przed SMS-ami premium?

Konrad Mróz: Podczas podpisywania umowy, a także w dowolnym momencie jej trwania możemy zgłosić operatorowi, że nie chcemy otrzymywać ani wysyłać żadnych SMS-ów premium. Wtedy operator taką usługę na naszym numerze zablokuje. Jeśli chcemy korzystać z takich usług, możemy ustalić limit kwotowy, ile chcemy maksymalnie na nie wydać w ciągu miesiąca. Wtedy nawet jeśli nieświadomie zapiszemy się do jakiejś usługi o podwyższonej płatności, to ochronimy się przed nadmiernymi kosztami. Jeśli byłaby to bardzo droga usługa, to może nas kosztować nawet kilkaset złotych.

Przeczytaj też:

Co to jest phishing?

Jak rozpoznać phishing?

Jak bezpiecznie korzystać z bankowości internetowej

„Will Smith” zarobił 45 tysięcy

„Radio Pogoda, w czym mogę pomóc?”

Od poniedziałku do piątku o godzinie 14:00 Michał Pustuła rozwiązuje wszelkie kłopoty i sprawy, które zgłaszają słuchacze Radia Pogoda.

Jeśli mają Państwo kłopoty w rozwiązaniu różnych spraw, mogą Państwo zgłosić je za pomocą:

Odpowiedzi na Państwa pytania będzie można usłyszeć w programie „Radio Pogoda, w czym mogę pomóc?” od poniedziałku do piątku o godz. 14:00

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi