Sen: jaka jest najlepsza pozycja do spania? [WYJAŚNIAMY]

Sen: jaka jest najlepsza pozycja do spania? Fot. Kinga Cichewicz/Unsplash

Sen to bardzo ważna część naszego życia, od której między innymi zależy nasze zdrowie. Sprawdź, w jakiej pozycji najlepiej spać, a czego unikać podczas leżenia w łóżku.

Dowiedz się, jaka jest najlepsza pozycja do snu oraz jak sposób, w jaki leżymy może wpływać na twoje zdrowie.

Czy istnieje najlepsza pozycja do snu?

Odpowiedź na to pytanie wcale nie jest prosta: wszak każde z nas ma inne potrzeby lub wymagania zdrowotne, więc pozycja, która jednym przynosi ukojenie i wypoczynek innych może przyprawić o dyskomfort. Najprościej odpowiedzieć w ten sposób: najlepsza pozycja to taka, dzięki której twój kręgosłup znajduje się w neutralnej pozycji. Oznacza to, że w takiej pozycji kark lub różne części pleców nie są w żaden sposób obciążone.

Mając to na uwadze generalnie można przyjąć, że w większości przypadków najlepsze dla naszego ciała jest ułożenie się na plecach lub na którymś z boków. Dla osób, które chrapią przez sen, zazwyczaj najlepsze są pozycje boczne, ponieważ takie ułożenie ciała zmniejsza nacisk na drogi oddechowe. Z kolei najgorszą pozycją jest leżenie na brzuchu.

Leżenie na plecach w zdrowy sposób

Jeśli decydujesz się spać na plecach, to możesz za pomocą tych prostych sposobów mieć pewność, że będzie to zdrowa pozycja:

  • umieść poduszkę pod kolanami, aby nieco je unieść. Dzięki temu będzie ci bardziej komfortowo i zachowana zostanie naturalna krzywizna twojego kręgosłupa a napięcie dolnej części pleców będzie zmniejszone;
  • aby wesprzeć swoją głowę i kark, korzystaj z poduszki, która nie jest zbyt gruba i nie sprawia, że głowa się z niej stacza. Idealna jest taka poduszka, która sprawia że leżąc na plecach masz uszy ustawione w jednej linii z ramionami oraz biodrami.

Leżenie na boku w zdrowy sposób

Również śpiąc na jednym z boków warto pamiętać o kilku drobnych rzeczach, które mogą polepszyć jakość naszego snu:

  • twoja głowa i kark powinny znajdować się w jednej linii zresztą kręgosłupa – równolegle do materaca. Użyj więc jednej lub więcej poduszek, żeby upewnić się, że głowa jest odpowiednio wsparta;
  • umieść poduszkę między kolanami, aby utrzymać je razem. Dzięki temu miednica nie będzie się przechylać w żadną ze stron;
  • w zależności od tego, na jakim śpisz materacu, możesz też potrzebować wsparcia w rejonie pasa – w tym przypadku można użyć małej poduszki lub zwiniętego ręcznika i podłożyć go pod ciało. Upewnij się, że materiał jest na tyle gruby, żeby ustawić kręgosłup na tym odcinku tak, by znajdował się w jednej, prostej linii z karkiem resztą kręgosłupa.

Najgorsza pozycja do snu – na brzuchu

Staraj się unikać spania na brzuchu. Leżenie w ten sposób zakłóca prawidłowe ustawienie kręgosłupa. Oprócz tego prowadzi do napięcia w karku i kręgosłupie, co może prowadzić do bólu mięśni i stawów, uczucia mrowienia czy drętwienia. Oprócz tego spanie w ten sposób może wzmacniać chrapanie, ponieważ w tej pozycji drogi oddechowe są ściśnięte. Jeśli już koniecznie musisz spać na brzuchu, umieść pod miednicą płaską poduszkę, która wesprze naturalne wygięcie kręgosłupa na tym odcinku.

Mając na uwadze powyższe porady, pamiętaj, że najlepsza pozycja do spania to taka, w której czujesz się komfortowo i najbardziej wypoczywasz.

Sprawdź też:

W jakiej pozycji najlepiej spać, żeby wypocząć?

W jakiej pozycji najlepiej spać?

Najlepsza pozycja to taka, dzięki której twój kręgosłup znajduje się w neutralnej pozycji. Oznacza to, że w takiej pozycji kark lub różne części pleców nie są w żaden sposób obciążone.

Jak wygodnie i zdrowo spać na boku?

Twoja głowa i kark powinny znajdować się w jednej linii zresztą kręgosłupa – równolegle do materaca. Użyj więc jednej lub więcej poduszek, żeby upewnić się, że głowa jest odpowiednio wsparta.

W jakiej pozycji nie powinniśmy spać?

Staraj się unikać spania na brzuchu. Leżenie w ten sposób zakłóca prawidłowe ustawienie kręgosłupa. Oprócz tego prowadzi do napięcia w karku i kręgosłupie, co może prowadzić do bólu mięśni i stawów, uczucia mrowienia czy drętwienia. Oprócz tego spanie w ten sposób może wzmacniać chrapanie.

Powiązane

Quiz: “Lokomotywa” i inne wiersze Brzechwy. Jak dobrze pamiętasz ukochane rymowanki z dzieciństwa?

Wyniki Lotto 13.08.2022, godz. 14.00, sobota [Multi Multi, Kaskada, Super Szansa]

15 sierpnia 2022 – czy to dzień wolny? Czy sklepy będą otwarte?

1 komentarz

Sposoby na nieświeży oddech » Radio Pogoda - wiadomości, porady, informacje - słuchaj radia 7 września 2021 - 11:49
[…] Porady […]
Dodaj komentarz