Napoje dla sportowców: Czy warto je pić?

Osoby rekreacyjnie uprawiające sport zamiast napojów dla sportowców powinny pić wodę. Fot. Pixabay

Napoje dla sportowców uzupełniające glukozę, płyny i elektrolity przeznaczone są dla osób, które intensywnie trenują i mocno się pocą. Dla pozostałych mogą być jedynie źródłem dodatkowych kalorii. Na przejażdżkę rowerem lub spacer lepiej zabrać butelkę wody.

Napoje dla sportowców kuszą reklamami – uzupełniają glukozę, płyny i elektrolity, takie jak sód, potas, magnez, wapń, utracone podczas forsownych ćwiczeń, a także zwiększają wytrzymałość. Niektóre marki mają również witaminy z grupy B dodające energii. Często zawierają węglowodany w postaci cukru, np. glukozę, syrop kukurydziany o wysokiej zawartości fruktozy czy sacharozę. Organizm jest dzięki nim szybko nawadniany, a cukier i elektrolity szybko się wchłaniają.

Jest to bardzo istotne, ale tylko przy intensywnych ćwiczeniach, które trwają godzinę lub dłużej. Dla osób niebędących sportowcami napój sportowy to po prostu kolejny słodki napój.

Napoje dla sportowców i zdrowie

Badania wykazują korzyści płynące z napojów dla sportowców dla intensywnie ćwiczących dorosłych, ale brakuje badań przeprowadzanych wśród dzieci. Dzieci pocą się w bardzo zmiennym tempie, więc trudniej jest określić czas ćwiczeń, w którym napoje mogą być przydatne. Pod nadzorem trenerów lub rodziców podawanie tych napojów dzieciom i młodzieży, które bardzo intensywnie ćwiczą przez ponad 60 minut, może pomóc w zapobieganiu odwodnieniu. Jednak zwykle są one niepotrzebne dzieciom przy zwykłej aktywności fizycznej lub zabawie.

Według badań napoje dla sportowców stanowią około 26% całkowitego spożycia napojów słodzonych cukrem przez młodzież. Wprawdzie mają one trochę mniej cukru niż napoje gazowane i energetyzujące, ale nadal zawierają cukry proste – 1/3 litra napoju typu cola zawiera około 39 gramów cukru, a popularne napoje dla sportowców – 21 gramów. Picie zbyt wielu z nich, zwłaszcza przez osoby niewykonujące energicznych ćwiczeń, może zwiększyć ryzyko nadwagi lub otyłości i innych problemów zdrowotnych, takich jak cukrzyca typu 2, choroby sercowo-naczyniowe i dna moczanowa. Istnieje również ryzyko próchnicy zębów.

Napoje dla sportowców a nadwaga lub otyłość

Badania w ramach „Growing Up Today Study II” prowadzone przez 7 lat z udziałem 4121 dziewcząt i kobiet oraz 3438 chłopców i mężczyzn (w momencie rozpoczęcia badania mieli po 9-16 lat) wykazały ścisły związek między spożywaniem napojów dla sportowców a wzrostem wskaźnika BMI, prowadzącym do nadwagi lub otyłości, zwłaszcza w wypadku młodych mężczyzn. Zauważono, że duży wpływ na ich nadmierne spożycie przez młodzież płci męskiej miało reklamowanie ich przez celebrytów.

Dla większości ludzi lepsza jest woda

Napój dla sportowców uzupełniający glukozę, płyny i elektrolity może być spożywany przez osoby intensywnie ćwiczące przez ponad godzinę, szczególnie jeśli mocno się pocą. Większe znaczenie dla sprawności fizycznej i psychicznej sportowców w każdym wieku, a zwłaszcza dla młodzieży, ma zbilansowana dieta, spożywanie w razie potrzeby przekąsek i picie odpowiedniej ilości wody. Osoby rekreacyjnie uprawiające nordic walking, jogging czy jazdę na rowerze zamiast tego typu napojów powinny wybierać wodę.

Szukasz chwili wytchnienia? Zrób sobie przerwę i włącz Radio Pogoda!

Przeczytaj też:

Powiązane

Kiedy wypada pełnia Księżyca w październiku 2022?

Wyniki Lotto 7.10.2022, piątek [Multi Multi, Kaskada, Mini Lotto, Super Szansa, Ekstra Pensja] i EuroJackpot

Quiz: Jak dobrze pamiętasz telewizyjne gwiazdy PRL?