Napar rozgrzewający na jesienny wieczór – jak zrobić?

Napar rozgrzewający - jak zrobić?/ fot. Julia Topp unsplash.com

Napar rozgrzewający to pyszna i zdrowa alternatywa dla herbaty. Zobacz, jak łatwo możesz go przygotować.

Po październikowej zmianie czasu nasze wieczory stały się coraz dłuższe i zimniejsze. Po spacerze, powrocie z pracy czy zakupów chcemy się przede wszystkim rozgrzać się i zrelaksować. Napar rozgrzewający zdecydowanie może nam w tym pomóc. Nie zawsze przecież mamy ochotę na herbatę, która pobudza organizm tak samo jak kawa.

Imbir, czyli klasyczny napar rozgrzewający

Jesienią warto zaopatrzyć się w zapasy imbiru. Oprócz tego, że świetnie rozgrzewa, to polecany jest również jako naturalny sposób na przeziębienie oraz wzmocnienie odporności organizmu. 

Przepis na rozgrzewający napar z imbiru:

Składniki: 

  • nieduży kawałek świeżego imbiru (ok. 2 cm)
  • kurkuma – nieduży kawałek lub dwie łyżki sproszkowanej
  • dwa plastry cytryny
  • dwa plastry pomarańczy
  • miód – 1-2 łyżki

Imbir pokroić na grube kawałki. Włożyć do dużego kubka i zalać wrzątkiem. Odstawić na 10 minut. Następnie dodać pozostałe składniki. Jeśli zdecydujemy się na świeżą kurkumę, należy zetrzeć ją na tarce o drobnych oczkach. Napar odstawić na kolejne 5 minut. Opcjonalnie: przecedzić napój przez sitko.

Maliny, czyli lato jesienią

W przypadku tego przepisu warto zapytać mamę, babcię lub ciocię czy nie mogą podarować nam słoiczka smażonych malin. Maliny zawierają witaminę C i działają przeciwzapalnie, dlatego świetnie sprawdzą się jako środek na jesienne przeziębienie.

Przepis na rozgrzewający napar z malin:

Składniki:

  • słoiczek domowych malin (3 łyżeczki) lub spora garść malin suszonych
  • miód – 1 łyżka
  • plaster cytryny
  • plaster grejpfruta
  • kilka suszonych goździków
  • szczypta cynamonu

Maliny, cytrynę i grejpfruta włożyć do kubka i zalać wrzącą wodą. Odczekać 5 minut. Następnie dodać goździki, miód i cynamon. Odczekać 5 minut. Warto zadbać, żeby wypić napar w miłych okolicznościach. Najlepiej pod kocem, czytając ulubioną książkę.

Żurawina pełna witamin

Żurawinę znana jest głównie jako dodatek do dań mięsnych. Warto jednak zaznaczyć, że może się nam ona przydać także jako składnik pysznego naparu rozgrzewającego. Żurawina to wspaniałe źródło witamin. Stosuje się ją m.in. w przeziębieniach, anginie czy schorzeniach reumatycznych.

Przepis na rozgrzewający napar z żurawiny:

Składniki:

  • słoiczek konfitury z żurawiny (3 łyżeczki)
  • gałązka rozmarynu
  • 2 plastry pomarańczy
  • miód (3 łyżeczki)
  • szczypta kardamonu

Żurawinę i rozmaryn zalać wrzącą wodą. Odstawić na 5 minut. Dodać pomarańcze, miód i kardamon. Odczekać 5 minut. Na zdrowie!

Zobacz też:

Powiązane

Polskie piosenki świąteczne [TOP 5]

Zaparcia – co jeść, a czego unikać

Najlepsze westerny w historii kina