Morsowanie – czy jest bezpieczne i dla kogo? Porady, wskazówki i zasady bezpieczeństwa

Morsowanie Fot. Unsplash

Morsowanie to coraz popularniejszy sposób na aktywność podczas zimowych dni. Sprawdź, jak zacząć, czy jest to bezpieczne oraz o czym pamiętać podczas kąpieli w zimnej wodzie na świeżym powietrzu.

Morsowanie to nic innego jak kąpiele w zimnej lub lodowatej wodzie (zresztą, sama nazwa pochodząca od żyjących w mroźnych wodach ssaków może to zdradzać). Aby je uprawiać nie trzeba żadnego sprzętu – wystarczy duża doza samozaparcia.

Po co kąpać się w zimnej wodzie?

Kąpiel w bardzo zimnej wodzie, której temperatura sięga nawet kilka stopni Celsjusza może mieć dla organizmu tak samo dobroczynny wpływ jak krioterapia. Regularne zimne kąpiele między innymi wzmacniają układ odpornościowy, sercowo-naczyniowy, kostny oraz zmniejszają stres, mają dobroczynny wpływ na stawy, skórę i poprawiają parametry krwi.

Kto nie powinien morsować?

Zimne kąpiele generalnie – przy pilnowaniu zasad bezpieczeństwa – są bezpieczne, jednak niektóre osoby nie powinny ich doświadczać. Przede wszystkim NIE MOGĄ MORSOWAĆ osoby, które cierpią na:

  • problemy z krążeniem;
  • choroby wątroby;
  • problemy z sercem;
  • choroby nerek;
  • padaczkę;
  • nadciśnienie tętnicze;
  • boreliozę;
  • choroby mózgu;
  • cukrzycę;
  • mają otwarte rany.

Każdy, kto chce zacząć morsować, powinien najpierw skonsultować się z lekarzem, żeby ten ocenił, czy będzie to dla niego bezpieczne. Dotyczy to również osób z problemami na tle nerwowym, u których kąpiel w zimnej wodzie może być czynnikiem stresogennym.

Czytaj też:

Jak zacząć?

Kiedy już upewnimy się u lekarza, że możemy bez żadnego ryzyka przystąpić do zimnych kąpieli, najlepiej zacząć od dołączenia do lokalnego klubu morsa, których w Polsce jest bez liku. Dzięki temu będziemy mogli czerpać z doświadczeń innych oraz np. kąpać się w ich towarzystwie, co zwiększy nasze bezpieczeństwo. Dlatego najlepiej pierwsze próby przeprowadzać z doświadczonymi morsami. Nie należy zaczynać zimnych kąpieli samemu, w pojedynkę.

Przed wejściem do wody – zasady bezpieczeństwa

Ważne, żeby przed wejściem do lodowatej wody trzymać się kilku prostych zasad:

  • nie wolno pić alkoholu na dzień przed morsowaniem;
  • na około 2-3 godziny przed wejściem do wody nie powinno się nic jeść;
  • należy morsować w większej grupie osób – nigdy samemu;
  • nie należy smarować ciała żadnym kremem;
  • od razu po rozgrzewce zrzucamy ubrania i bez zwłoki wchodzimy do wody – jeśli będziemy stać zbyt długo na powietrzu, to możemy się przeziębić;
  • nie należy wbiegać do wody – raczej wejść do niej pewnym krokiem, bez wahania;
  • kąpiąc się w rzece lub jeziorze najlepiej chodzić po dnie w klapkach kąpielowych, żeby nie zranić się w stopę o to, co leży na dnie;
  • wychodząc z wody trzeba jak najszybciej wytrzeć się i przebrać w suche rzeczy;
  • warto mieć ze sobą termos z gorącą herbatą, którą wypijemy po wytarciu się i przebraniu, żeby się rozgrzać.

Rozgrzewka to podstawa

Przed każdym wejściem do zimnej wody trzeba się porządnie rozgrzać, najlepiej przez około 15 minut lub dłużej (mogą to być przysiady, pompki, pajacyki, lekki trucht, itp.). Rozgrzewamy się odziani w bluzę, czapkę i obuwie, ale z odsłoniętymi nogami. Baczmy, by ćwiczenia nie były zbyt intensywne – nie powinniśmy się spocić, tylko rozgrzać ciało od wewnątrz. Kiedy już się rozgrzejemy, możemy wejść do wody. Nasza pierwsza zimna kąpiel nie powinna być głębsza niż do pach – jeśli zanurzymy się głębiej, możemy mieć problemy z regulacją tętna i oddechu. Oprócz tego pierwsze wejście do wody powinno być bardzo krótkie – do kilkunastu sekund. W miarę upływu czasu będziemy w stanie wydłużać czas pobytu w wodzie, podczas regularnych kąpieli.

Powiązane

Czy trzeba zapylać pomidory w tunelu? Wyjaśniamy

Haubice M777 – królowe pola bitwy pomagają Ukrainie

Rekrutacja do szkół ponadpodstawowych 2022 – jak to działa?