Kofeina: Ile dziennie można jej spożywać?

Kofeina znajduje się nie tylko w kawie, ale też w coli, herbacie czy napojach energetycznych. Fot. Flickr

Kofeina ma wiele zalet, ale może też stwarzać problemy. Warto pamiętać, że znajduje się nie tylko w kawie, ale też w coli czy napojach energetycznych. Dowiedz się, czy nie przyjmujesz jej za dużo i czy powinieneś ograniczyć jej spożycie.

Miliony ludzi na całym świecie zaczyna dzień od porannej kawy. Sięgamy po napoje z kofeiną, żeby się obudzić, zachować czujność i poprawić koncentrację.

Jakiej ilości dziennie nie powinno się przekraczać?

Dla większości zdrowych dorosłych osób bezpieczna wydaje się ilość do 400 mg kofeiny dziennie. Tyle mniej więcej znajduje się w czterech filiżankach kawy, 10 puszkach coli lub dwóch napojach energetycznych. Należy jednak pamiętać, że jej rzeczywista zawartość w napojach jest bardzo zróżnicowana, zwłaszcza w napojach energetycznych.

Z kolei przyjmując kofeinę w postaci proszku lub płynu, bardzo łatwo jest przekroczyć poziomy toksyczne. Ostrzega przed tym amerykańska Agencja ds. Żywności i Leków (FDA). Tylko jedna łyżeczka tej substancji w proszku odpowiada mniej więcej 28 filiżankom kawy. Tak duża jej dawka może spowodować poważne problemy zdrowotne, a nawet śmierć.

Kto powinien być ostrożny z kofeiną

Chociaż substancja ta może być bezpieczne dla dorosłych, nie jest dobrym pomysłem dla dzieci. Młodzież i młodzi dorośli nie powinni jej nadmiernie spożywać, a zwłaszcza mieszać jej z alkoholem.

Kobiety w ciąży lub starające się zajść w ciążę oraz karmiące piersią powinny porozmawiać z lekarzem o kofeinie i ograniczyć jej spożywanie do mniej niż 200 mg dziennie.

Nawet wśród zdrowych dorosłych spożywanie dużych ilości napojów kofeinowych może powodować nieprzyjemne skutki uboczne. Może ona nie być dobrym wyborem dla osób, które cierpią na jej nietolerancję lub przyjmują niektóre leki.

Kto powinien ograniczyć jej spożycie

Ograniczyć jej przyjmowanie powinny osoby, które piją więcej niż 4 filiżanki kawy z kofeiną dziennie (lub równowartość w postaci innych napojów) i mają skutki uboczne, takie jak:

  • bół głowy
  • bezsenność
  • nerwowość
  • drażliwość
  • częste oddawanie moczu lub niemożność kontrolowania oddawania moczu
  • szybkie bicie serca
  • drżenie mięśni

Niektórzy ludzie są bardziej wrażliwi na kofeinę niż inni. U osób, które są podatne na jej działanie, nawet niewielkie jej ilości mogą wywołać niepożądane skutki, takie jak niepokój i problemy ze snem.

To, jak się na nią reaguje, w dużej mierze zależy od przyjmowanej ilości. Osoby, które nie spożywają regularnie kofeiny, są bardziej wrażliwe na jej działanie.

U niektórych osób kofeina spożyta nawet po południu, może zakłócać sen. Czasami prowadzi to zaburzenia cyklu czuwania i snu, czyli w ciągu dnia pije się napoje zawierające kofeinę, żeby pokonać senność, a wieczorem przychodzą problemy z zasypianiem, co powoduje, że następnego dnia znów jest się sennym.

Leki lub suplementy

Niektóre leki i suplementy ziołowe mogą wchodzić w interakcje z kofeiną. Należą do nich m.in.:

  • Efedryna – mieszanie kofeiny z tym lekiem stosowanym w środkach obkurczających naczynia krwionośne może zwiększyć ryzyko wystąpienia nadciśnienia tętniczego, zawału serca, udaru lub napadu padaczkowego.
  • Teofilina – lek, stosowany m.in. w leczeniu w leczeniu astmy oskrzelowej i przewlekłej obturacyjnej choroby płuc, ma działanie podobne do kofeiny. Tak więc przyjmowanie go z kawą czy colą może nasilać niepożądane skutki, takie jak nudności i kołatanie serca.
  • Echinacea – ziołowy suplement, który bywa stosowany na przeziębienia lub inne infekcje, może zwiększać stężenie kofeiny we krwi i może nasilać nieprzyjemne jej działanie.

Zawsze warto spytać lekarza lub farmaceutę, czy kofeina może wpływać na przyjmowane leki.

Jak ograniczyć spożycie kofeiny

Nagłe zmniejszenie jej przyjmowania może powodować objawy odstawienia, takie jak bóle głowy, zmęczenie, drażliwość i trudności w koncentracji. Na szczęście objawy te są zwykle łagodne i ustępują po kilku dniach.

Aby ograniczyć jej spożycie, warto wypróbować poniższe rady:

  • Zwracaj uwagę na to, ile kofeiny przyjmujesz z żywności i napojów, w tym napojów energetycznych. Czytaj uważnie etykiety. Staraj się oszacować, ile przyjmujesz jej dziennie.
  • Ograniczaj jej spożywanie stopniowo. Na przykład wypij jedną puszkę mniej napojów energetycznych lub trochę mniejszą filiżankę kawy każdego dnia. Unikaj też picia tego typu napojów w drugiej połowie dnia. Pomoże to organizmowi przyzwyczaić się do niższych jej poziomów i zmniejszy potencjalne skutki odstawienia.
  • Wypróbuj kawę bezkofeinową. Większość napojów bezkofeinowych wygląda i smakuje tak samo jak ich odpowiedniki z kofeiną.
  • Skróć czas parzenia herbaty, dzięki czemu zmniejszysz zawartość kofeiny. Wypróbuj herbaty ziołowe, które jej nie zawierają.
  • Sprawdzaj skład przyjmowanych leków i suplementów. Niektóre dostępne bez recepty leki przeciwbólowe zawierają kofeinę. Spróbuj je zastąpić środkami bez tej substancji.

Przeczytaj też:

Co warto wiedzieć o spożywaniu kofeiny?

Jakiej ilości kofeiny dziennie nie powinno się przekraczać?

Dla większości zdrowych dorosłych osób bezpieczna wydaje się ilość do 400 mg kofeiny dziennie.

Czy nagłe zmniejszenie przyjmowania kofeiny może powodować objawy odstawienia?

Nagłe zmniejszenie jej przyjmowania może powodować objawy odstawienia, takie jak bóle głowy, zmęczenie, drażliwość i trudności w koncentracji. Na szczęście objawy te są zwykle łagodne i ustępują po kilku dniach.

Czy leki lub suplementy diety mogą wchodzić w interakcje z kofeiną?

Tak, np. popularna echinacea może zwiększać stężenie kofeiny we krwi, wywołując nieprzyjemne objawy. Zawsze warto spytać lekarza lub farmaceutę, czy kofeina może wpływać na przyjmowane leki.

Powiązane

Psy upodabniają się do właścicieli? To udowodnione naukowo!

Roger Moore: agent, partner i „święty” – niezwykłe życie niezwykłego aktora [Ciekawostki]

23 maja: imieniny i święta typowe i nietypowe