Zaparcia – co jeść, a czego unikać

Pixabay.com

Szacuje się, że na zaparcia cierpi nawet 30% dorosłych Polaków. Najczęstszymi przyczynami są złe nawyki żywieniowe i brak aktywności fizycznej. Sprawdź, co warto zmienić w swojej diecie, by uniknąć tej nieprzyjemnej dolegliwości.

Dieta osób cierpiących na zaparcia, a także tych, którzy chcą ich uniknąć, powinna być bogata w błonnik. Błonnik z kolei powinien pochodzić z owoców i warzyw oraz produktów zbożowych pełnoziarnistych.

Dziennie powinno się spożywać ok. 350–400 g świeżych owoców, kilka owoców suszonych (np. śliwki, morele, rodzynki) i ok. 400 g warzyw.

Dieta przy zaparciach – zasady

  • Owoce i warzywa powinny być obecne w każdym posiłku osoby cierpiącej na zaparcia. Co ważne, znaczną ich część należy spożywać na surowo, a owoce powinno się zjadać ze skórką. Doskonałe właściwości regulujące pracę przewodu pokarmowego mają śliwki suszone – warto zjadać na czczo kilka namoczonych przez noc śliwek suszonych.
    Osoby, które wcześniej spożywały niewielkie ilości owoców, warzyw powinny ostrożnie i stopniowo zwiększać ich ilość. Można zacząć od gotowanych, a surówki włączać do diety powoli.
  • Należy wybierać pieczywo z pełnego ziarna oraz włączyć do diety kasze gruboziarniste (gryczana, perłowa gruba, jaglana), ryż brązowy, płatki owsiane, jęczmienne.
    Można wprowadzić do diety otręby owsiane lub pszenne. Należy jednak wprowadzać je do diety stopniowo i z umiarem, by nie podrażniać przewodu pokarmowego). Niektórym osobom pomaga na zaparcia zaparzane siemię lniane. Zjada się je z pestkami, a jeśli występuje problem z pogryzieniem pestek, można użyć mielonego.
  • Osoby cierpiące na zaparcia powinny zwiększyć ilość wypijanych płynów do ok. 2,5-3 l dziennie, a jeśli spożywają otręby, to płynów powinno być jeszcze więcej. Dobrze jest też pić w czasie posiłków. Korzystnie działa wypijanie na czczo wody lub wody z miodem, a przed snem wody mineralnej. Warto także pić jogurt, kefir, mleko zsiadłe zawierające żywe kultury bakterii.
  • Powinno się ograniczyć w diecie żywność wysoko przetworzoną i słodycze, a także unikać produktów mających działanie zapierające, jak masło orzechowe, banany, ryż biały, gotowana marchewka i czerwone wino.

Może Cię zainteresować:

Co warto wiedzieć o zaparciach

Czy jedzenie bananów może pomóc na zaparcia?

Banany mają działanie zapierające, więc lepiej nie jadać ich w czasie zaparć.

Czy śliwki suszone pomagają na zaparcia?

Suszone śliwki pomagają regulować pracę przewodu pokarmowego. Żeby zapobiegać zaparciom, warto zjadać na czczo kilka namoczonych przez noc śliwek suszonych.

Czy podczas zaparć powinno się więcej pić?

Osoby ze skłonnością do zaparć powinny wypijać ok. 2,5-3 l płynów dziennie, a jeśli spożywa się otręby, to płynów powinno być jeszcze więcej.

Powiązane

Czy trzeba zapylać pomidory w tunelu? Wyjaśniamy

Haubice M777 – królowe pola bitwy pomagają Ukrainie

Rekrutacja do szkół ponadpodstawowych 2022 – jak to działa?

3 komentarze

janka 20 czerwca 2021 - 12:06
na zaparcia stosowałam czopki evaqu. Działają bardzo szybko, ale nie gwałtownie. Są naturalne i bezpieczne. Mam zawsze w domowej apteczce.
Telsa 20 czerwca 2021 - 20:23
Trzeba być ostrożnym i obserwować zwałszcza jeśli zaparcia są przewlekłe. Z tego co czytałam rodzice mają szczególny problem z dziećmi w wieku przedszolnym, bo te narażone są na bakterie i przerózne pasożyty. A od nich własnie zaczynają się problemy. Zaparcia to jeden z objawów obecności bakterii. Do tego jeśli dziecko skarży się np. na bóle brzuszka i ma gorączkę, koniecznie warto zainteresowac się badaniem na obecność pasożytów układu pokarmowego. W diagnostyce mają specjalny panel wykrywający 9 patogenów.
olcia 18 października 2021 - 17:31
ja wlasnie poradzilam sobie czopkami eva qu. dzialaja juz po okolo 10 min od aplikacji, wiec mozna na spokojnie sobie zaplanowac wyproznienie. i co najwazniejsze , nie ma po nich uczucia przeczyszczenia
Dodaj komentarz