Jak zorganizować pogrzeb – krok po kroku

Jakie formalności związane z organizacją pogrzebu należy załatwić po śmierci bliskiej osoby? Podpowiadamy, co trzeba zrobić, by zorganizować pochówek.

Jeżeli istnieje taka możliwość, przy organizacji pogrzebu najlepiej skorzystać z pomocy firmy pogrzebowej. Pracownicy dobrego zakładu pogrzebowego przeprowadzą nas krok po kroku przez wszelkie formalności związane z organizacją pochówku. Podpowiedzą, jakie mamy możliwości wyboru, zaproponują rozwiązania dostosowane nie tylko do naszych preferencji, ale i do możliwości finansowych. Dzięki ich pomocy oszczędzimy sobie stresu związanego z organizacją ceremonii pogrzebowej i będziemy mogli skupić się na spokojnym przeżywaniu żałoby. Warto wybrać firmę z doświadczeniem, rekomendowaną przez znajomych, z dobrymi opiniami w internecie. Często firmy mają biura zlokalizowane przy cmentarzach.

By zorganizować pogrzeb, przede wszystkim trzeba uzyskać kartę zgonu.

1. Karta zgonu – niezbędna, by zorganizować pogrzeb

Pierwszą rzeczą, jaką musimy zrobić po śmierci bliskiej osoby, zanim przystąpimy do organizacji pogrzebu, jest uzyskanie wystawionej przez lekarza karty zgonu. Jest ona niezbędna, żeby można było załatwić jakiekolwiek formalności związane z organizacją pochówku. Jeśli zgon nastąpił w szpitalu, najlepiej sprawdzić telefonicznie, czy karta jest już wypisana i gdzie dokładnie można ją odebrać. Jeśli nasz bliski zmarł w domu, musimy wezwać lekarza z przychodni lub pogotowia.

2. Zakład pogrzebowy – przewiezienie ciała

Gdy mamy już kartę zgonu, możemy skontaktować się z wybraną firmą pogrzebową i umówić przewiezienie ciała osoby zmarłej z domu do kostnicy lub odebranie zwłok z kostnicy szpitalnej (w tym wypadku musi być przy tym obecny ktoś bliski, kto potwierdzi tożsamość osoby zmarłej).

3. Akt zgonu – zgłoszenie w USC

W ciągu 3 dni od wypisania karty zgonu musimy udać się do urzędu stanu cywilnego (właściwego dla miejsca śmierci), żeby otrzymać akt zgonu. Jeśli śmierć nastąpiła w wyniku choroby zakaźnej, na zgłoszenie zgonu mamy tylko 24 godziny.

Obowiązek zgłoszenia zgonu w USC spoczywa w kolejności na: małżonku lub dzieciach osoby zmarłej, najbliższych krewnych lub powinowatych, pełnomocniku rodziny.

Żeby otrzymać akt zgonu, trzeba mieć ze sobą wystawioną przez lekarza kartę zgonu i dowód osobisty osoby zmarłej. Osoba zgłaszająca zgon musi wylegitymować się swoim dokumentem tożsamości.

4. Organizacja pogrzebu

Z pracownikami firmy pogrzebowej możemy ustalić wszystkie szczegóły, niezbędne, by zorganizować pogrzeb. Warto posłuchać rad i sugestii pracowników zakładu pogrzebowego i skorzystać z ich doświadczenia, żeby wybrać optymalne rozwiązania i godnie pochować zmarłego w ramach swoich możliwości finansowych. Uzgodnimy z nimi datę i miejsce pogrzebu, rodzaj ceremonii pogrzebowej (świecka czy religijna) oraz datę i miejsce ewentualnej kremacji. Wybierzemy też wiązanki lub wieńce, trumnę lub urnę, nekrologi, klepsydry, oprawę muzyczną podczas ceremonii. Zakłady funeralne oferują też różne usługi niestandardowe związane z ostatnią posługą. Firmę pogrzebową możemy też upoważnić do odbioru zasiłku pogrzebowego z ZUS (w 2020 r. zasiłek pogrzebowy wynosi 4 tys. zł).

Czytaj też:

Co trzeba zrobić po śmierci bliskiej osoby, żeby zorganizować pogrzeb

Od czego trzeba zacząć organizację pogrzebu?

Zanim przystąpimy do organizacji pogrzebu, musimy mieć kartę zgonu.

Kto może wydać kartę zgonu?

Kartę zgonu wypisuje lekarz, który stwierdził zgon. Jeśli śmierć nastąpiła w domu, trzeba wezwać lekarza z przychodni lub pogotowia, żeby stwierdził zgon i wystawił kartę zgonu.

Kiedy trzeba zgłosić zgon osoby bliskiej w USC?

W ciągu 3 dni od wypisania karty zgonu trzeba zgłosić się do USC, żeby otrzymać akt zgonu. Jeśli śmierć nastąpiła w wyniku choroby zakaźnej, na zgłoszenie zgonu mamy tylko 24 godziny.

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi