Czy trudno jest zmienić dostawcę energii elektrycznej? Na jakie rzeczy uważać? O czym pamiętać i co sprawdzać? Wyjaśnia Agnieszka Głośniewska z Urzędu Regulacji Energetyki.
Spis treści:
Michał Pustuła z programu „Radio Pogoda, w czym mogę pomóc?” na prośbę słuchaczki zajął się kwestią zmiany dostawcy energii elektrycznej. Wydawałoby się, że to w miarę prosta czynność, bo po wpisaniu tego hasła w wyszukiwarkę internetową człowiek jest bombardowany wszelkiego rodzaju ofertami. Jednak w ich gąszczu można się pogubić, tym bardziej, że sprzedawców w naszym kraju jest ponad 450. Michał Pustuła postanowił więc wezwać na pomoc ekspertkę, panią Agnieszkę Głośniewską – rzeczniczkę prasową Urzędu Regulacji Energetyki.
Od czego zacząć poszukiwania najlepszej oferty?
Jak wyjaśnia rzeczniczka URE, najważniejsze, żeby pamiętać iż zmieniamy sprzedawcę, a nie zmieniamy dystrybutora i operatora:
„Dystrybutor ma sieć, do której jesteśmy przyłączeni i tego przedsiębiorstwa które jest właścicielem infrastruktury zmienić nie możemy, ponieważ mieszkamy w Krakowie, Warszawie, Gdańsku, Szczecinie. Natomiast ta infrastruktura jest udostępniana wielu sprzedawcom energii, którzy dostarczają nam prąd do naszych gniazdek”.
Jak wyjaśnia Agnieszka Głośniewska, najpierw sprawdzamy, kto jest naszym dystrybutorem (przeważnie już to wiemy). Aby dokonać zmiany:
„[…] Wchodzimy na jego stronę internetową. Tam znajdujemy zakładkę: „Zmiana sprzedawcy”. Znajdziemy tam listę sprzedawców, którzy na tej infrastrukturze mogą działać. Podzielone jest to na dwie sekcje: tacy właśnie sprzedawcy, którzy będą mogli nam zaproponować umowę kompleksową, czyli taką w której mamy i sprzedaż i dystrybucję na jednej umowie i czasem na jednej fakturze albo mogą zaproponować samą umowę sprzedaży”.
Przeczytaj umowę
Jak wyjaśnił Michał Pustuła, słuchaczka zadzwoniła w sprawie umowy kompleksowej. Ponieważ oferty sprzedawców różnią się od siebie, to na co powinna zwrócić szczególną uwagę?
„Pamiętajmy, żeby bardzo dokładnie zapoznać się z umową. Powinniśmy sprawdzić, na jaki okres zawieramy kontrakt i czy automatycznie go przedłużamy. Jakie są kary umowne – to też jest bardzo ważne – kary umowne za wcześniejsze odstąpienie od umowy. Pamiętajmy, żeby sprawdzić dodatkowe płatności, dodatkowe opcje, na przykład czy ta umowa nie wiąże się z inną dodatkową umową, na przykład ubezpieczeniem. Nie zawierajmy też umów pod wpływem chwili: ktoś do nas zapuka, oferuje bardzo dobry – podobno – produkt i nie zostawia nam żadnych informacji, żadnych danych, żadnych ogólnych warunków umowy żeby się z nimi zapoznać, tylko wymusza jakby podpisanie umowy już tu i teraz. To powinno wzbudzić nasz niepokój, i większą ostrożność” – ostrzega rzeczniczka URE.
Uwaga na dodatkowe opłaty
Cena energii nie jest jedyną składową umowy z dostawcą. Rozmówczyni Michała Pustuły zwraca uwagę, żeby przyjrzeć się takim pozycjom, jak opłaty abonamentowe i innym tego typu dodatkowym pozycjom na fakturze, które mogą zwiększyć rachunek, zamiast go pomniejszać.
Sprawdź też:
Jak sprawdzić sprzedawcę?
Czy możemy gdzieś sprawdzić, czy sprzedawca jest uczciwy albo nie kupujemy kota w worku? Jak mówi rzeczniczka Urzędu Regulacji Energetyki:
„Na pewno warto zajrzeć na naszą stronę internetową. Tam staramy się tłumaczyć i pokazywać też jacy są sprzedawcy, jak to wygląda, na co trzeba zwracać uwagę. W naszym urzędzie – Urzędzie Regulacji Energetyki – działa też linia konsumencka, punkt informacyjny dla odbiorców energii i gazu. Każdy konsument, który ma wątpliwości, pytania, nie wie jakie ma prawa, jakie ma obowiązki, co może zrobić, ma jakiś dokument, którego nie rozumie do końca – może zadzwonić na tę infolinię, napisać maila, i zapytać się w swojej sprawie, co dalej, co można z tym zrobić, jakie kroki powinien podjąć” – radzi Agnieszka Głośniewska.
Dlatego też, jeśli ktoś ma jakiekolwiek wątpliwości, powinien udać się na stronę: www.ure.gov.pl i tam może liczyć na pomoc. Na tej stronie podany jest również numer infolini, o której wspominała pani rzecznik.
„Radio Pogoda, w czym mogę pomóc?”
Od poniedziałku do piątku o godzinie 14:00 Michał Pustuła rozwiązuje wszelkie kłopoty i sprawy, które zgłaszają słuchacze Radia Pogoda.
Jeśli mają Państwo kłopoty w rozwiązaniu różnych spraw, mogą Państwo zgłosić je za pomocą:
- formularza zamieszczonego na stronie Radia Pogoda,
- telefonu pod numerem 22 444 40 04 lub
- e-maila kontakt@radiopogoda.pl
Odpowiedzi na Państwa pytania będzie można usłyszeć w programie „Radio Pogoda, w czym mogę pomóc?” od poniedziałku do piątku o godz. 14:00.