Jak bezpiecznie korzystać z bankowości internetowej

Cyberprzestępcy często starają się przeprowadzać ataki na klientów banków, ponieważ mamy w Polsce bardzo dobrze rozwiniętą bankowość elektroniczną. Jak się przed nimi ustrzec?

Korzystaj z internetu i bankowości elektronicznej w sposób bezpieczny:

  • Nie otwieraj e-maili niewiadomego pochodzenia oraz załączonych do nich plików lub linków.
  • Nie instaluj oprogramowania nieznanego pochodzenia.
  • Pamiętaj, że żaden bank nigdy nie wysyła do swoich klientów pytań dotyczących haseł lub innych poufnych danych ani próśb o ich aktualizację.
  • Banki nigdy nie podają w przesyłanych wiadomościach linków do stron transakcyjnych.
    Listy, wiadomości e-mail lub telefony w takich sprawach należy traktować jako phishing, czyli próbę wyłudzenia poufnych informacji. Nie odpowiadaj na nie i w żadnym razie nie przekazuj swoich poufnych danych, ale zgłoś to w CERT. Wystarczy zapisać podejrzaną wiadomość do pliku .eml i wejść na stronę internetową zespołu reagowania na incydenty komputerowe CERT Polska https://incydent.cert.pl/. Możesz też zgłosić tego typu zdarzenie w swoim banku.
  • Sprawdzaj numer rachunku odbiorcy, gdy kopiujesz dane do przelewu.
  • Regularnie sprawdzaj historię przeprowadzonych transakcji na twoim koncie bankowym.
  • Korzystaj z aktualnego oprogramowania antywirusowego i zapory sieciowej (firewall).
  • Upewnij się, czy masz zainstalowaną najnowszą wersję przeglądarki i wszystkie poprawki do systemu operacyjnego.
  • Zadbaj, aby hasło dostępu do systemu czy autoryzacji było wystarczająco silne.
  • Nie dokonuj operacji bankowych z komputerów znajdujących się w miejscach publicznych, np. w kawiarenkach internetowych lub na uczelni.
  • Nie pobieraj aplikacji bankowości mobilnej z niezaufanych źródeł – aplikacje mobilne możesz pobrać z autoryzowanych sklepów: App Store, Google Play etc.
  • Jeśli do systemu bankowości internetowej logujesz się i autoryzujesz transakcje przy wykorzystaniu certyfikatu cyfrowego na nośniku kryptograficznym (np. karta kryptograficzna, eToken) – zawsze podłączaj to urządzenie do komputera w momencie korzystania z bankowości internetowej. Po wylogowaniu odłącz eToken/kartę i schowaj w bezpiecznym miejscu.
  • Jeśli z bankowości internetowej korzystasz z jednorazowych kodów autoryzacyjnych SMS – weryfikuj treść SMS i zwrócić szczególną uwagę na datę i kwotę przelewu oraz numery rachunków prezentowane w wiadomości.
  • Po zalogowaniu do systemu transakcyjnego banku nie odchodź od komputera, a po zakończeniu pracy wyloguj się i zamknij przeglądarkę.
  • Nie wchodź na stronę internetową swojego banku za pośrednictwem linków znajdujących się w przychodzących do Ciebie mailach. Nie używaj też wyszukiwarek internetowych do znalezienia strony logowania Twojego Banku. Najbezpieczniej jest wpisać adres banku w okno przeglądarki.
  • Zanim zalogujesz się do swojego banku, sprawdź, czy adres strony logowania zaczyna się od „https://”, a nie „http://”. Llitera „s” w skrócie „http” oznacza, że dane, które wpisujesz, są szyfrowane.
  • Sprawdzaj datę ostatniego poprawnego oraz niepoprawnego logowania do systemu transakcyjnego banku.

Które dane powinieneś szczególnie chronić

Numerów kart płatniczych nie należy nikomu udostępniać. Fot. Pxhere.com
  • wszelkie dane osobowe,
  • hasła
  • numery kart płatniczych,
  • elektroniczne dokumenty zawierające dane bankowe.

Co warto wiedzieć o bezpieczeństwie w bankowości internetowej

Czy bank może poprosić mnie mailem o aktualizację danych osobowych?

Bank nigdy nie prosi mailowo o podawanie poufnych danych ani o ich aktualizację.

Skąd można bezpiecznie pobierać bankowe aplikacje mobilne?

Bankowe aplikacje mobilne można pobrać z autoryzowanych sklepów, takich jak App Store czy Google Play.

Gdzie można zgłaszać próby wyłudzenia poufnych informacji?

Takie zdarzenia można zgłaszać na stronie internetowej zespołu reagowania na incydenty komputerowe CERT Polska - https://incydent.cert.pl/. Warto także zgłaszać je w swoim banku.

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi