Ile minimalnie potrzebujemy ruchu, żeby być zdrowymi?

Ile minimalnie potrzebujemy ruchu, żeby być zdrowymi? Fot. Tim Foster/Unsplash

Jak często trzeba ćwiczyć, żeby zachować zdrowie i dobrą formę? Ile ćwiczeń tygodniowo wykonywać? A może są inne niż ćwiczenia sposoby na pozostanie w dobrej kondycji? To wyjaśnia Ewa Podolska w programie „Szlachetne zdrowie w Radiu Pogoda”.

Dzisiaj kontynuujemy temat ruchu. Od razu zacznę od zagadki: co wam mówi „3 razy 30 razy 130”? Wskazówka – nie musisz mnożyć. Podpowiedź: ma to związek z naszym tętnem.

3 razy 30 razy 130 to była zasada kardiologiczna Światowej Organizacji Zdrowia. Mówiła o tym, że dla naszego serca powinniśmy trzy razy w tygodniu podejmować aktywność fizyczną trwającą 30 minut i tak żebyśmy osiągali w tym czasie tętno na poziomie 130 uderzeń na minutę. Takie zalecenie WHO formułowała jeszcze jakiś czas temu.

Nowe zalecenia dotyczące ruchu

Teraz to się zmieniło i kładzie się nacisk na podejmowanie wysiłku o umiarkowanej intensywności, który będzie trwał łącznie 150 minut tygodniowo, czyli już 5 razy 30 przez najlepiej 7 dni w tygodniu. Powiedziano również, że ruszać się możemy nie tylko podczas ćwiczeń: możemy używać naszego ciała do wykonania określonej pracy. Jeśli więc na przykład kosimy trawnik, to zmuszamy nasze ciało do wykonywania określonej pracy. Podobnie jest w przypadku na przykład odkurzania czy mycia szyb. Jeśli więc będziemy w miarę często wykonywać zajęcia wymagające od nas nawet umiarkowanej intensywności, to już samo to nam pomoże. A poza tym dzięki temu będziemy mieli porządek i czysty dom – takie rozwiązanie ma same zalety.

Czytaj też:

Powiązane

Przepisy z PRL-u: Jak zrobić domowe krówki?

Czy trzeba zapylać pomidory w tunelu? Wyjaśniamy

Haubice M777 – królowe pola bitwy pomagają Ukrainie