Dlaczego aktywność fizyczna zmniejsza ryzyko chorób sercowo-naczyniowych

By zmniejszyć ryzyko chorób sercowo-naczyniowych, warto przez większość dni w tygodniu zapewnić sobie co najmniej 30 minut umiarkowanej aktywności fizycznej. Fot. Flickr

Wszyscy wiedzą, że ćwiczenia są dobre dla serca, ale nie każdy zdaje sobie sprawę, że brak ruchu jest jednym z ważnych czynników ryzyka rozwoju chorób sercowo-naczyniowych. Sprawdź, jak aktywność fizyczna zmniejsza ich ryzyko.

Kilka lat temu American Heart Association dodało brak aktywności fizycznej do swojej listy czynników ryzyka, która obejmuje również obciążenia rodzinne, wysokie ciśnienie krwi, wysoki poziom cholesterolu, cukrzycę i otyłość.

Warto przez większość dni w tygodniu zapewnić sobie co najmniej 30 minut umiarkowanej aktywności fizycznej, takiej jak spacery lub praca w ogrodzie. Można także podzielić swoją aktywność na trzy 10-minutowe bloki rozłożone w ciągu dnia. I oczywiście dobrze jest skonsultować się z lekarzem przed rozpoczęciem nowego programu ćwiczeń.

Jak aktywność fizyczna zmniejsza ryzyko chorób sercowo-naczyniowych

  • Ćwiczenia fizyczne poprawiają krążenie krwi, co pomaga zmniejszyć ryzyko powstania skrzepów lub zatorów w tętnicach.
  • Serce jest mięśniem, a regularne ćwiczenia pomagają mu zachować jędrność i siłę. Gdy serce staje się silniejsze, tętno spada, ponieważ do pompowania tej samej ilości krwi potrzeba mniej uderzeń.
  • Ćwiczenia fizyczne mogą pomóc w obniżeniu ciśnienia krwi lub zapobieganiu nadciśnieniu tętniczemu.
  • Badania pokazują, że ćwiczenia fizyczne mogą podnosić poziom HDL, tak zwanego dobrego cholesterolu, który wiąże się z niższym ryzykiem chorób serca.
  • Ćwiczenia fizyczne zmniejszają ryzyko rozwoju cukrzycy, która jest czynnikiem ryzyka chorób serca.
  • Osoby ćwiczące rzadziej palą papierosy. Kilka badań potwierdziło, że ćwiczenia także mogą pomóc palaczom, którzy mają trudności z rzuceniem palenia. Sprawni fizycznie palacze mogą być obarczeni mniejszym ryzykiem chorób serca niż osoby niepalące, ale prowadzące siedzący tryb życia.
  • Osoby, które ćwiczą, zwykle stosują zdrowszą dietę. Aktywność często zmusza ludzi do innych pozytywnych zmian w stylu życia, takich jak spożywanie mniejszej ilości tłuszczów i większej ilości błonnika.
  • Wraz ze zdrową dietą ćwiczenia mogą pomóc w kontrolowaniu wagi. Nadwaga lub otyłość wiąże się z wieloma chorobami, w tym z cukrzycą, a regularne spalanie kalorii ułatwia utrzymanie prawidłowej wagi.
  • Udowodniono, że ćwiczenia fizyczne pomagają radzić sobie ze stresem, który może mieć wpływ na cały organizm, a zwłaszcza na serce. Ludzie, którzy ćwiczą, są zwykle mniej przygnębieni i mają bardziej pozytywne nastawienie.
  • Ćwiczenia wzmacniają mięśnie i poprawiają mobilność, co ułatwia wykonywanie codziennych czynności. Im mniej trudu nas kosztują, tym bardziej prawdopodobne jest, że w starszym wieku dłużej będziemy aktywni i samodzielni.

Sprawdź też:

Dieta w nadciśnieniu tętniczym – co jeść, czego unikać

Dieta DASH – najzdrowsza dieta dla serca

12 minut ćwiczeń zmniejsza ryzyko chorób serca i cukrzycy

Powiązane

Przepisy z PRL-u: Jak zrobić domowe krówki?

Czy trzeba zapylać pomidory w tunelu? Wyjaśniamy

Haubice M777 – królowe pola bitwy pomagają Ukrainie