Dieta roślinna może zmniejszyć ryzyko udaru?

Warzywa Fot. Pixabay

Zdrowa, bazująca na roślinach dieta może zredukować ryzyko udaru nawet o 10% – wynika z badań naukowców z Uniwersytetu Harvarda.

Ten typ diety składa się z takich składników jak warzywa, fasola, produkty pełnoziarniste i mniejszej ilości niezdrowych pokarmów, jak jedzenie przetworzone lub dodatki cukru.

„Wiele badań pokazało już, że zdrowa dieta, bogata w owoce i warzywa, może zredukować ryzyko różnego rodzaju przypadłości – od chorób serca po cukrzycę. Chcieliśmy sprawdzić, czy zachodzi związek między zdrową dietą a ryzykiem udaru” – powiedział autor badania, dr Megu Baden z uniwersytetu Harvarda w Bostonie.

Wyniki prac opublikowano w dzienniku „Neurology”.

Zobacz: Diety wegańskie i wegetariańskie w badaniach naukowych

Jedzenie roślinne a udary

W ramach badania śledzono historię medyczną niemal 210 tys. osób, które na początku nie miały wcześniej chorób serca lub nowotworów. Uczestników badania obserwowano przez ponad 25 lat. W ciągu tego czasu wypełniali oni co 2 lub co 4 lata kwestionariusz dotyczący jedzenia.

Naukowcy podzielili uczestników badania na 5 grup, na podstawie zawartości jedzenia roślinnego w ich diecie, bez wykluczania produktów mięsnych.

Sprawdź: Diety wegańskie i wegetariańskie w badaniach naukowych

Podczas okresu obserwacji 6240 osób doświadczyło udaru, z czego 3015 przeszło udary niedokrwienne – spowodowane zablokowaniem dopływu krwi do mózgu – i 853 osoby doświadczyło udarów krwotocznych. Pozostałe udary nie zostały zaklasyfikowane.

W porównaniu z ludźmi, którzy jedli najmniej zdrowych roślinnych pokarmów, osoby odżywiające się najzdrowiej miały o 10% niższe ryzyko udaru i około 8% niższe ryzyko udaru niedokrwiennego. Nie było różnicy, jeśli chodzi o udar krwotoczny.

Zobacz też: Przepis na Wielki Post: Kalafior, marchew i curry

Czy wegetarianizm zawsze jest zdrowy?

Badacze nie wykryli związku między dietą wegetariańską a ryzykiem udaru. Należy jednak pamiętać o tym, że jedzenie roślinne niekoniecznie oznacza odżywianie wysokiej jakości – zwraca uwagę dr Baden w publikacji:

„Dieta wegetariańska bogata w mniej zdrowe rośliny, takie jak przetworzone ziarna, dodatki słodzące i tłuszcze, to jeden z przykładów na to, jak różnią się od siebie rodzaje diet znanych jako „zdrowe”. Nasze odkrycia mogą mieć poważne implikacje zdrowotne w przyszłej polityce zdrowotnej, jeśli chodzi o obniżenie ryzyka udaru – warto w tym celu rozważyć stosowanie jedzenia wysokiej jakości” – wyjaśnił dr Baden.

Warto przeczytać: Utrata smaku i węchu – jak sobie z tym radzić? [PORADY]

Powiązane

Psy i koty – dlaczego zachowują się tak, a nie inaczej? Wyjaśniamy

Kolory ścian – jak wpływają na samopoczucie człowieka?

Suchy prowiant na wyjazd – jak się przygotować?

2 komentarze

Mandarynki – warto je jeść nie tylko w święta – Radio Pogoda – wiadomości, porady, informacje – słuchaj radia 19 grudnia 2021 - 11:43
[…] Wiadomości […]
Suplementy kwasów omega-3 nie zapobiegają depresji – wynika z badań – Radio Pogoda – wiadomości, porady, informacje – słuchaj radia 22 grudnia 2021 - 07:26
[…] Zdrowie i uroda […]
Dodaj komentarz