Czy trzeba opłacać ubezpieczenie za stary, nieużywany samochód? – C.D.

Zabytkowy samochód marki Mercedes-Benz na zlocie w Warszawie, lipiec 2014 Fot. Witia/Wikimedia Commons

Jak można nie płacić ubezpieczenia za stary, nieużywany samochód? Czy to w ogóle możliwe? Kiedy auto jest zabytkowe, a kiedy jest obiektem muzealnym? Wyjaśnia certyfikowany rzeczoznawca ministra infrastruktury.

Michał Pustuła z programu „Radio Pogoda, w czym mogę pomóc?” wcześniej starał się pomóc panu Kazimierzowi, który pytał czy musi płacić ubezpieczenie OC za swój samochód, którego nie używa, auto nie odpala, trzyma go z sentymentu.

Niestety, nie wiemy ile auto ma lat, ale jak napisał słuchacz, samochód jest stary. Z agentem ubezpieczeniowym mówiliśmy, że dopóki auto jest zarejestrowane, ubezpieczenie opłacać trzeba. Mówiliśmy, że aby auto wyrejestrować trzeba je zezłomować. Mówiliśmy o tym, że jedynym wyjątkiem jest auto zabytkowe.

Samochód stary a zabytkowy

Na szczęście słuchał nas pan Tomasz Skrzeliński – rzeczoznawca certyfikowany ministra infrastruktury, który zwrócił uwagę, że nie powiedzieliśmy o wszystkich przypadkach. Pan Tomasz zgodził się uzupełnić naszą wiedzę:

„W pojazdach historycznych rozróżniane są cztery rodzaje pojazdów. Pojazdem historycznym jest pojazd zabytkowy w świetle ogólnych przepisów – w rezultacie pojazd ma żółte tablice. Potem jest pojazd, który ma powyżej 40 lat, obojętnie jaki. Potem jest pojazd, który ma 25 lat i z opinią rzeczoznawcy samochodowego ministra infrastruktury uzyskuje statut pojazdu unikatowego oraz czwarta kategoria to są pojazdy na wyposażeniu muzeów, czyli w skrócie: muzealia”.

Czy za pojazdy z tych 4 kategorii nie trzeba płacić ubezpieczenia?

Jak wyjaśnił ekspert, te 4 wymienione wyżej kategorie samochodów również są zwolnione z opłaty ubezpieczenia, pod warunkiem że nie jeżdżą po ulicach:

„Tak jest. Są zwolnienia albo możliwość wykupywania polisy okresowej. Z pewnych względów okres to jest miesiąc czasu i taką polisę – jeśli się wykupi na przykład na majówkę, bo chce się jeździć w maju – to się wykupuje taką polisę.

Może Cię zainteresować:

Pojazd zabytkowy – wyjątkowa kategoria

Tomasz Skrzeliński podkreślił, że kategoria „pojazd zabytkowy” wyróżnia się jeszcze specjalnymi prawami:

„Mianowicie pojazdem zabytkowym jest pojazd, który albo na podstawie odrębnych przepisów uzyskuje wpis do ewidencji zabytków u wojewódzkiego konserwatora zabytków i właściwie w całej Polsce granica jest 30 lat, żeby pojazd nie był taki młody. Ale pojazdem zabytkowym mającym żółte tablice jeszcze może być pojazd znacznie młodszy, jeżeli wchodzi w kategorie pojazdów muzealnych, czyli jest na wyposażeniu muzeum, albo jest to pojazd, który jest uzupełnieniem kolekcji. Jeżeli ktoś ma kolekcję załóżmy 10 ferrari, to współczesne ferrari też może być zabytkowe. Ważne jest to, aby klient który to ma, zwrócił się z tym tematem, określił jaki jest wiek pojazdu, to wtedy można mu zaproponować jakieś rozwiązanie. No chyba że pojazd jest stary, bo ma aż 19 lat, to wtedy nie ma wyjścia” – mówi ekspert.

„Radio Pogoda, w czym mogę pomóc?”

Od poniedziałku do piątku o godzinie 14:00 Michał Pustuła rozwiązuje wszelkie kłopoty i sprawy, które zgłaszają słuchacze Radia Pogoda.

Jeśli mają Państwo kłopoty w rozwiązaniu różnych spraw, mogą Państwo zgłosić je za pomocą:

Odpowiedzi na Państwa pytania będzie można usłyszeć w programie „Radio Pogoda, w czym mogę pomóc?” od poniedziałku do piątku o godz. 14:00.

Powiązane

Wyniki Lotto 29.09.2022, czwartek [Lotto, Lotto Plus, Multi Multi, Kaskada, Mini Lotto, Super Szansa, Ekstra Pensja, Ekstra Premia]

Najniższa emerytura 2023 – jaka będzie?

„Rolnik szuka żony 9” – co było w odc. 1?