Cykoria – właściwości i zastosowanie

Cykoria - właściwości/ fot. Griet Kurtz pixabay.com

Cykoria to warzywo idealne na jesień i zimę, kiedy w sklepach brakuje świeżych produktów. Zobacz, dlaczego warto włączyć je do swojej diety.

Jest zdrowa i smaczna, ale niestety wciąż mało popularna w Polsce. Najczęściej przegrywa z sałatą. Cykoria to roślina zielna należąca do rodziny astrowatych. Najczęściej spotykaną odmianą jest Cythorium Intybus, który można rozpoznać po charakterystycznych lancetowatych liściach oraz jasnoniebieskich kwiatach. Warto zaznaczyć, że jadalną cykorii jest wyrastająca z korzenia główka liściasta z zielonymi brzegami.

Cykoria – dlaczego warto ją jeść?

Zacznijmy od tego, że jest to naprawdę ciekawe warzywo, którego charakterystyczny smak świetnie sprawdzi się w sałatce, zapiekance czy też po prostu na kanapce. Ponadto cykoria ma także wiele ważnych właściwości prozdrowotnych.

Wspiera procesy trawienne, a do tego zawiera tłuszcze, białko, węglowodany, błonnik, cukry, kwas szczawiowy i nikotynowy, karoten, a także mnóstwo witamin – witaminę A, witaminy z grupy B (witamina B1, B2, B3 i B9), witaminy C, E i K oraz sole mineralne – cynk, fosfor, magnez, mangan, miedź, potas, sód, selen, siarka, wapń i żelazo. Natomiast za oryginalny, lekko gorzki smak cykorii odpowiada laktucyna i laktukopikryna. Substancje te poprawiają trawienie i przyspieszają spalanie tłuszczu. Warto dodać, że jedna główka to tylko 30 kcal.

Regularne spożywanie tego warzywa mobilizuje organizm do tworzenia czerwonych krwinek oraz poprawia pracę nerek. Powinny włączyć ją do diety zwłaszcza osoby zmagające się z wysokim poziomem cholesterolu oraz z cukrzycą, a także kobiety w okresie karmienia, ponieważ roślina ta wspomaga laktację.

Warto pamiętać, żeby wybierając cykorię, szukać główek jak najmniejszych i jak najbielszych, z listkami jak najbardziej przylegającymi. Takie główka będzie bowiem  najsłodsza. Zzieleniałe listki są, że cykoria zgorzkniała pod wpływem światła.

Kawa z… warzywa

To jedno z najbardziej popularnych zastosowań tej rośliny. Napój kawopodobny powstaje z suszonych lub prażonych korzeni cykorii korzeniowej białej. Warto wspomnieć, że sproszkowany korzeń cykorii korzeniowej dodawany jest czasem do kawy naturalnej lub kawy zbożowej.

Kawa z cykorii ma niską wartość energetyczną (100 gr to ok. 3 kcal) oraz nie zawiera tłuszczy, cukrów i cholesterolu. Nie znajdziemy w niej także kofeiny, dlatego będzie świetnym zamiennikiem kawy dla osób chorych na nadciśnienie tętnicze.

Ponadto cykoria dostarcza błonnik, który reguluje pracę przewodu pokarmowego, pobudza perystaltykę jelit, reguluje rytm wypróżnień oraz przyczynia się do przyspieszenia procesów przemiany materii.

Ze względu na lekką goryczkę takiej kawy warto dodać do niej mleko, cukier lub miód.

Zobacz też:

Powiązane

18 maja: imieniny i święta typowe i nietypowe

Wyniki Lotto 17.05.2022, wtorek [Lotto, Lotto Plus, Multi Multi, Kaskada, Mini Lotto, Super Szansa, Ekstra Pensja, Ekstra Premia] i EuroJackpot

Szakszuka zamiast jajecznicy? Sprawdź przepis!