53 lata Dużego Fiata

28 listopada 1967 roku z linii produkcyjnej Fabryki Samochodów Osobowych w Warszawie, zjechał pierwszy Fiat 125p. To już 53 lata tego kultowego samochodu.

Kredens, kant, kanciak, Duży Fiat – różne nazwy, jeden samochód. Polski Fiat 125p był produkowany w latach 1967 – 1991 w FSO na warszawskim Żeraniu, na podstawie licencji włoskiej firmy Fiat. Był powiewem świeżości na polskiej scenie motoryzacyjnej zdominowanej przez przestarzałe technicznie Syreny i Warszawy, więc nie należy się dziwić, że wzbudzał ogromne pożądanie na ulicach polskich miast i wsi.

Fiat 125p Jamnik, fot. Jowita Jerke

Pierwsze egzemplarze tego modelu zostały wyposażone w silnik benzynowy 1,3 o mocy 60 kM, co w dzisiejszych czasach nie wzbudza podziwu, lecz w latach 60 ubiegłego wieku nie był to zły wynik. Polski Fiat przez pierwsze lata swojej produkcji nie cieszył się dużym popytem, co było spowodowane słabą sytuacją ekonomiczną w kraju. „Kredens” wiele jednak zawdzięcza swojemu mniejszemu bratu – Maluchowi, czyli produkowanemu przez FSM Fiatowi 126p, przy którym stał się samochodem niemalże luksusowym.

Następca Polskiego Fiata – Polonez „Borewicz”, fot. Jowita Jerke

W pierwszych odcinkach serialu „07 zgłoś się” porucznik Sławomir Borewicz, grany przez Bronisława Cieślaka, poruszał się właśnie Fiatem 125p. Samochód porucznika szybko jednak został zamieniony na najnowszy model FSO Polonez, który został wyprodukowany na tej samej płycie podłogowej, co Duży Fiat, a od nazwiska porucznika nadano potoczną nazwę pierwszej serii Polonezów. Fiat 125p pomimo swojego następcy, który pojawił się w 1978 roku, był produkowany równolegle aż do 29 czerwca 1991 roku, kiedy do produkcji wchodził Polonez Caro – następca nie tylko Fiata 125p, ale również klasycznego Poloneza 1500.

Fiat 125p, fot. Jowita Jerke

Przez 24 lata FSO wyprodukowało aż 1 445 699 egzemplarzy Dużego Fiata, co jest rekordową liczbą w historii FSO. Przez tyle samo lat produkowano Poloneza, który doczekał się o blisko 400 tysięcy mniejszej liczby egzemplarzy. Dzisiaj trudno jest spotkać dobrze zachowany model Fiata 125p, lecz gdy już się to zdarzy nie da się powstrzymać uśmiechu na ustach i nostalgicznej łezki w oku.

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi